BONESUPPORT stärker företagsledningen inför internationell expansion

Det medicintekniska företaget Bonesupport i Lund, som utvecklar keramiska injicerbara benmaterial, har rekryterat Fredrik Werner till ekonomidirektör (CFO) samt Johan Olsson till ny produktionsdirektör. Fredrik Werner har under det senaste året bland annat arbetat intensivt med Bonesupports senaste framgångsrika finansiering (nyemission). Johan Olsson kommer närmast från Gambro där han har ansvarat för produktion och utveckling av dialysmaskiner för intensivvård.

På Bonesupport kommer Fredrik Werner ansvara för uppbyggnad av Bonesupports ekonomistab såväl nationellt som internationellt. Johan Olsson kommer att ansvara för att bygga upp en effektiv tillverkningsprocess av Bonesupports produkter, Cerament™ Bone Void Filler och Cerament™ Spine Support, som båda är i lanseringsfasen.

– Rekryteringen av Fredrik Werner och Johan Olsson är ännu ett viktigt steg i vår ambition att stärka organisationen under den nära förestående USA-lanseringen av vår första produkt, Cerament™ Bone Void Filler. Vi går nu in i en ny spännande utvecklingsfas med internationell tillväxt, varför det är viktigt att bygga upp vår företagsstruktur och produktion i Sverige och utomlands, säger Fredrik Lindberg vd Bonesupport.

Fredrik Werner har internationell erfarenhet av expansiva tillväxtföretag inom högteknologiska branscher. Han har tidigare bland annat arbetat på IBM, Netch och PWC. I sin roll som ekonomidirektör kommer Fredrik Werner även ansvara för delar av bolagets internationella expansion.

Johan Olsson har en lång erfarenhet av den medicintekniska branschen. Under sin tid på Gambro ansvarade han bland annat för överföringen av Gambros produktion i Italien till Sverige. I sin roll som produktionsdirektör på Bonesupport kommer Johan Olsson även ansvara för delar av bolagets produktutvecklingsprogram.

Bonesupport har under den senaste månaden rekryterat ytterligare tre personer till huvudkontoret i Lund. Ytterligare nyanställningar är på gång inom marknadsföring, försäljning, medicin och produktregistrering.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Lindberg, VD BONESUPPORT
Tel. 046-286 53 79 eller 0708- 86 53 70

Om Bonesupport
Bonesupports produkter är främst avsedda för patienter med benskörhet, en åkomma som drabbar varannan kvinna och var fjärde man efter femtioårsåldern. Företagets första produkt - Cerament™ Bone Void Filler – är under lansering i USA.

Pressbilder finns att tillgå på www.bonesupport.com

Fakta om BONESUPPORTs produkter
Huvudprodukten CERAMENT™|SPINE SUPPORT, som beräknas bli godkänd i Europa under nästa år, är en produkt för behandling av kotfrakturer till följd av benskörhet. Produkten ger flera fördelar för både läkaren och patienten, t.ex. att den är lätt hanterlig och appliceras snabbt och säkert under lokalbedövning. CERAMENT™ bensubstitut för behandling av bendefekter och benskörhetsfrakturer, penetrerar och förstärker patientens eget ben samtidigt som den tillåter ny beninväxt. CERAMENT™|BONE VOID FILLER lanseras nu på den amerikanska marknaden, initialt inom ryggsegmentet men på sikt även inom bredare ortopediska områden. Produkten har fått en mycket positiv respons efter deltagande på ett flertal internationella kongresser och förhandlingar med potentiella partners pågår.