Bonial.com Group etablerar sig i Sverige

Report this content
  • Bonial.se blåser nytt liv i reklamutskick gentemot svenska kunder med en platstjänstbaserad mobilapp och webbsida som tar sikte på mediekonsumtionens övergång från tryck till digitalt
  • Sverige blir en strategisk marknad för Bonial.com Group
  • Bonial.com Group finns nu i nio länder

Stockholm, den 18 augusti 2015 – Bonial.com Group (www.bonial.com), som är den ledande leverantören av digitala reklamutskick och en del av det tyska mediebolaget Axel Springer SE, släpper idag nyheten att företaget expanderar till Sverige genom lanseringen av Bonial.se (www.bonial.se).

Bonial.se är en mobilapp och en webbplats som ger svenska konsumenter ett digitalt alternativ till traditionella reklamutskick. Digitaltjänsten tar fram lokala erbjudanden baserat på användarens platsinformation och låter kunden på ett enkelt sätt se, söka, välja intressanta erbjudanden, som även kan delas i sociala medier.

Bonial.se vänder sig till landets främsta detaljhandlare och omvandlar traditionella reklamutskick till ett digitalt format med ny funktionalitet som inte finns i trycksaker. Kunden kan scrolla igenom den digitala versionen, precis som de brukar, men kan också söka efter en särskild produkt eller ett varumärke, hitta reavaror, skapa shoppinglistor och påminnelser, dela attraktiva erbjudanden, videor och annan produktinformation med sina vänner via sociala medier.

Bonial.se erbjuder detaljhandlare nya möjligheter att nå ut både till konsumenter som just börjat gå från tryckt till digitalt reklam men också en ny generation shoppare som är vana att shoppa via mobilen eller datorn.

”Vi når ut till 20 miljoner användare världen över via våra appar, som allt som oftast toppar listorna i internationella appbutiker. Vi har redan visat att våra tjänster är ett måste både för både handlare och konsumenter. Som marknadsledare i nästan alla segment inom detaljhandel är vi mycket förväntansfulla när vi lanserar vår teknologi i Sverige”, säger Christian Gaiser, VD och grundare av Bonial.com Group.

Bonial.se kommer att skötas av teamet bakom Ofertia.com, som förvärvades av Bonial.com Group i april 2015.

Sverige en strategisk marknad för Bonial.com Groups affärsmodell
Bonial.com Group finns för närvarande representerade i åtta länder, med kaufDA i Tyskland, Retale i USA, Bonial i Frankrike, Guiato i Brasilien, och Ofertia i Spanien, Mexiko, Chile och Colombia. Bolaget har valt Sverige som det nionde landet på grund av den utbredda användningen av digitala medier kombinerat med den enorma mängd pappersbroschyrer som skickas ut till svenska hushåll.

Enligt en den första omfattande europeiska undersökningen på detta område, som gjordes av ELMA (European Letterbox Marketing Association), distribueras upp till 3,5 miljarder broschyrer i Sverige per år, en mycket hög siffra med hänsyn till populationen på cirka 10 miljoner invånare. Studien visar att Sverige ligger på sjuttonde plats i hög distribution av pappersbroschyrer, med 19 broschyrer per hushåll och vecka. Snittet ligger i Europa på 12 broschyrer per hushåll och vecka.

Dessa siffror ska ses i ljuset av det utbredda användandet av Internet och smartphones i Sverige. Majoriteten av alla svenskar använder regelbundet Internet för göra sökningar och shoppa online. Enligt Världsbanken har 94,8 % av svenskarna tillgång till Internet och 82 % äger en smartphone, vilket till och med är fler än i USA där omkring 52 % har en smartphone.

I och med sin lansering i Sverige stärker Bonial.com Group sin marknadsledande position på den euroepiska marknaden.

Företagskontakt
Joachim M. Guentert, Corporate Communications Bonial.com, media@bonial.com, +49 30 609 89 60-66

Presskontakt
Martin Hammarström, Hallvarsson & Halvarsson AB, martin.hammarstrom@halvarsson.se, +46 8 407 22 03

Om Bonial.com Group
Bonial.com Groups huvudägare Axel Springer SE, det ledande digitala förlagshuset i Europa, har tillhandahållit platsbaserade tjänster för detaljhandeln sedan uppstarten av kaufDA 2008 och har varit drivande i utvecklingen mot digitala reklamutskick. På bara sex år har gruppen blivit marknadsledande inom platsbaserad annonsering. Idag når Bonial.com Group konsumenter i nio länder runtom i världen med sina mobilappar och webbsidor: Sverige, USA, Tyskland, Frankrike, Brasilien, Spanien, Mexiko, Colombia och Chile. I Tyskland mäter varumärkena kaufDA och MeinProspekt idag mer än 12 miljarder besök och 8 miljoner användare per månad, vilket ger dem bäst spridning i sin sektor. Bonial.com Group leds av grundaren Christian Gaiser.

Taggar: