Bonnierförlagen firar Världsbokdagen med öppet hus

Världsbokdagen den 23 april firas stort på Bonnierförlagen. Under förmiddagen lämnar medarbetarna förlagshuset för att föreläsa och under eftermiddagen bjuds det på öppet hus med guidade turer där besökarna får möta förläggare, redaktörer och författare.

Under eftermiddagen den 23 april erbjuds besökare möjlighet att få en unik inblick i förlagsvärlden genom att besöka Bonnierförlagen på Sveavägen 56 i Stockholm, där Bonniers har bedrivit verksamhet sedan 1921. Jens Linder, Christina Stielli, Nina Ulmaja och Johan Unenge är några av de författare som kommer att vara på plats under dagen.

Turen går genom stora delar av huset och besökare kommer att få insupa atmosfären hos Albert Bonniers Förlag, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Wahlström & Widstrand och Forum.

"Det här året ser vi på Bonnierförlagen extra mycket fram emot Världsbokdagen. Vi älskar böcker och det skrivna ordet och vår förhoppning är att vi lyckas förmedla den känslan till besökarna och att de får en minnesvärd dag." säger Bodil Unenge, Ansvarig för CSR på Bonnierförlagen.

Med målet att sprida läsglädjen ytterligare kommer Bonnierförlagens medarbetare även att besöka arbetsplatser utanför förlagshuset. Besöken bokas via hemsidan, där beställaren väljer bland teman som ”lyrikstund”, ”hur får jag mitt barn att läsa” och ”bokbranschen i Sverige”.

Mer information om de guidade turerna:
De guidade turerna startar varje halvtimme mellan klockan 13.30 till 16.00. Turen tar cirka 1,5 timme. Plats bokas via 08-696 86 12. Adress: Sveavägen 56, Stockholm.

Mer information om läsbesök:
Besök från någon av Bonnierförlagens medarbetare görs via www.bonnierforlagen.se. Där väljs önskat ämne och tid. Av logistiska skäl kan besöken endast bokas till Stockholm med nära omnejd. Besöken är kostnadsfria.

För mer information, vänligen kontakta:
Stephanie Tärnqvist, PR- och informationsansvarig Världsbokdagen på Bonnierförlagen, 070 456 23 08 eller stephanie.tarnqvist@bonnierforlagen.se

Om Bonnierförlagen
Sedan 1992 inryms Bonniers svenska bokförlags- och bokklubbsverksamhet i Bonnierförlagen AB. Förlagen utgörs av Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum, Bokförlaget Max Ström, Bonnier Audio, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bonnier Pocket, Kartago, Mix Förlag, Månpocket (70%), Rebus, Wahlström & Widstrand och 2244. Bonnierförlagen ingår i Bonnier Books Nordic, som ingår i koncernen Bonnier AB.

Om Världsbokdagen
Världsbokdagen instiftades av UNESCO år 1995 och firas den 23 april varje år, med syfte att uppmärksamma böcker, författare och läsning samt värnandet om upphovsrätten och människors fria tillgång till information.