Bonnierförlagen förvärvar Pocket Shop

Bonnierförlagen köper bokhandelskedjan Pocket Shop från grundaren Mathias Engdahl, som i och med förvärvet blir ny VD för Pocket Shop.

Förvärvet omfattar 15 butiker i Sverige, en i Finland, en i Tyskland. Pocket Shop har nyligen inlett ett samarbete med den tyska bokhandelskedjan Thalia för ytterligare expansion på den tyska marknaden, under 2012 kommer tre nya Pocket Shop-butiker att öppna i Tyskland. Även i Finland är målet att växa med fler Pocket Shop-butiker.

Jacob Dalborg, VD Bonnierförlagen:

- Det här är en drömaffär. Pocket Shop är ett fantastiskt välskött företag med mycket kunnig och engagerad personal och med ett urstarkt detaljhandelskoncept - de är föregångare i branschen. Genom förvärvet får vi dessutom möjlighet att växa i Tyskland och Finland där Bonnier redan är etablerade.

Mathias Engdahl, grundare Pocket Shop:

- Pocket Shop är mitt livsverk. Med Bonnierförlagen får Pocket Shop en långsiktig ägare med ett gediget branschkunnande. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta med Pocket Shop, nu med en stark ägare i ryggen, och som medlem i en större familj om man så vill.

Mathias Engdahl tar i och med förvärvet över som VD för Pocket Shop. Samtidigt lämnar tidigare VD Per Sjödell.

Förvärvet träder i kraft den 26 april 2012.

För ytterligare information eller intervjuförfrågan, vänligen kontakta

Katarina Arborelius, Informationschef Bonnierförlagen

katarina.arborelius@bonnierforlagen.se, tel 070-696 66 90

______________

Om Pocket Shop

Pocket Shops affärsidé är att sälja bra och billiga böcker – pocketböcker – på centrala lägen, med en klar och tydlig exponering, och av en välinformerad personal. Pocket Shop har 17 butiker – i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingfors och Berlin. Företaget har cirka 120 medarbetare och omsätter cirka 130 mkr. En Pocket Shop-butik har i genomsnitt ett sortiment på 800-1200 titlar.

Företaget grundades av Mathias Engdahl 1989.

Om Bonnierförlagen

Sedan 1992 inryms Bonniers svenska bokförlags- och bokklubbsverksamhet i Bonnierförlagen AB. Förlagen utgörs av Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum, Bokförlaget Max Ström, Bokförlaget Semic, Bonnier Audio, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bonnier Pocket, Fenix förlag, Mix Förlag, Månpocket (70%), Rebus, Wahlström & Widstrand och 2244. Bokklubbsverksamheten består av Bonniers Bokklubb, Bokklubben Svalan, Gondol, Spänningszonen, Stora Romanklubben, Lyssnarklubben samt Månadens Bok (70%).

I Bonnierförlagen - som sysselsätter ca 600 personer och har en årsomsättning på 2,5 miljarder kr - ingår också agenturen Bonnier Group Agency, Pocketgrossisten, Samdistribution, Företagslitteratur samt AdLibris nätbokhandel.

Bonnierförlagen ingår i koncernen Bonnier AB.

Den svenska bokmarknaden

I Sverige finns det cirka 400 bokhandlar, cirka 50% av dessa ingår i någon form av kedjeverksamhet. Utöver bokhandeln finns ett stort antal andra försäljningsställen av böcker, t ex varuhus, kiosker, livsmedelsbutiker och stormarknader. I Sverige finns uppskattningsvis drygt 300 professionella bokförlag med regelbunden utgivning. De största koncernerna/förlagen är Bonnierförlagen, Liber, Norstedts Förlagsgrupp, Natur & Kultur, Forma Publishing Group och Berling Media. Källa: Svenska Förläggareföreningen