Bonnierförlagen instiftar basketstipendium

För att uppmuntra ledare som vid sidan av sitt idrottsengagemang även går vidare med eftergymnasiala studier instiftar Bonnierförlagen ett stipendium i samarbete med Svenska Basketbollförbundet. Stipendiet kan sökas av ledare inom basketidrotten som kombinerar sitt ledarskap med studier på eftergymnasial nivå.

Stipendiet är på 10 000 kronor och kommer att delas ut till två stipendiater, en man och en kvinna, varje år. De två stipendiaterna utses av representanter från Bonnierförlagen och Svenska Basketbollförbundet.

- Svenska Basketbollförbundet har en vision om att bli Sveriges mest tillgängliga nationalsport. Inte bara det faktum att det endast krävs en korg och en boll för att spela, utan även för att basket är den mest integrerade och jämställda idrotten i Sverige. Därför var det självklart för oss att välja Svenska Basketbollförbundet som en samarbetspartner, säger Bodil Unenge, CSR-ansvarig på Bonnierförlagen.

Vi tycker det är oerhört viktigt att kunna stötta fler ledare och spelare som vill kombinera basketen med högre studier. Genom att Bonnierförlagen nu satsar på ledarna kan vi erbjuda fler spelarstipendier genom Jan Jacobsen fonden, säger Lena Wallin-Kantzy, generalsekreterare på Svenska Basketbollförbundet.

Ansökan ska vara inne senast den 15 augusti. Besked om stipendiater lämnas i början på hösten och kungörs på Svenska Basketbollförbundets hemsida.

Idén bakom stipendiet är framtagen i samarbete med Håkanson United.

Ansökan görs via denna länk: https://response.questback.com/idrott/bonnierforlagensbasketstipendium/

För mer information, vänligen kontakta:
Bodil Unenge, CSR-ansvarig Bonnierförlagen: 070 548 55 30 eller bodil.unenge@bonnierforlagen.se

Lena Wallin-Kantzy, Generalsekreterare Svenska Basketbollförbundet, 08-699 63 08 eller lena.wallin-kantzy@basket.se

Sedan 1992 inryms Bonniers svenska bokförlags- och bokklubbsverksamhet i Bonnierförlagen AB. Förlagen utgörs av Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum, Bokförlaget Max Ström, Bonnier Audio, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bonnier Pocket, Kartago, Mix Förlag, Månpocket (70%), Rebus, Wahlström & Widstrand och 2244. Bokklubbsverksamheten består av Bonniers Bokklubb, Bokklubben Svalan, Gondol, Spänningszonen, Lyssnarklubben, Pocketklubben samt Månadens Bok (70%).

I Bonnierförlagen - som sysselsätter ca 220 personer ingår också agenturen Bonnier Group Agency. Bonnierförlagens ledning och centrala enheter är förlagda till Sveavägen 56 mitt i centrala Stockholm.

Bonnierförlagen ingår i Bonnier Books Nordic som är en del av Bonnier AB.

Bodil Unenge, CSR-ansvarig på Bonnierförlagen
- Svenska Basketbollförbundet har en vision om att bli Sveriges mest tillgängliga nationalsport. Inte bara det faktum att det endast krävs en korg och en boll för att spela, utan även för att basket är den mest integrerade och jämställda idrotten i Sverige. Därför var det självklart för oss att välja Svenska Basketbollförbundet som en samarbetspartner.