Nu startar BM-debutant - Bonnierförlagens och Berättarministeriets författarskola

På Berättarministeriet i Södertälje har nu 10 ungdomar startat sin författarkarriär. De går BM-debutant, en författarskola i samarbete med Bonnierförlagen. Eleverna kommer under våren få lära sig allt om hur en bok blir till samtidigt som de skriver sitt eget bidrag till den novellsamling som blir resultatet.

Bland de första att träffa eleverna är författaren och krönikören Bengt Ohlsson. Bengt tackade genast ja när han blev tillfrågad om att berätta för ungdomarna om sin egen debut och livet som författare. Eleverna kommer även att få möta förläggare, redaktörer, formgivare, marknadsförare, produktionsfaktor samt besöka Albert Bonniers Förlag. Den bok som arbetet ska resultera i kommer att komma ut på Albert Bonniers Förlag i november.

- Jag är fylld av förväntan inför det här. Den första författarskolan där vi får möta unga, lovande skribenter och kanske hitta morgondagens stjärnor. De här ungdomarna kommer att ges möjlighet att lära sig massor om hur en bok blir till och samtidigt förhoppningsvis inspireras av våra kunniga medarbetare på Bonnierförlagen, säger Bodil Unenge, CSR-ansvarig på Bonnierförlagen.

- De blivande författarna har skickat in sina texter och därmed gett oss ett stort förtroende. Det är ett laddat beslut att skicka in en text för bedömning. Vilket mod! Vi tackar för förtroendet och lovar att göra vårt bästa för att stötta dem i deras skrivande, säger Dilsa Demirbag-Sten, initiativtagare till Berättarministeriet.

Bonnierförlagens och Berättarministeriets samarbete grundar sig på den gemensamma övertygelsen att det är viktigt för barn och unga att berätta, men minst lika viktigt att det finns människor som lyssnar till vad de har att säga. Om barn och unga redan tidigt känner sig sedda och hörda stärks demokratin. Vi vill på olika sätt sprida litteratur och lusten till läsning bland alla barn och ungdomar. Förutom att språk, fantasi och empati ökar ger läsningen även en smula ro i en annars ganska hektisk värld.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Bodil Unenge, CSR-ansvarig, Bonnierförlagen

Tel 070-548 55 30, bodil.unenge@bonnierforlagen.se

Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet

dilsa@berattarministeriet.se, tel 070-958 82 04

Åsa Lovén, Berättarministeriet

asa@berattarministeriet.se, tel 073-958 76 15

Sedan 1992 inryms Bonniers svenska bokförlags- och bokklubbsverksamhet i Bonnierförlagen AB. Förlagen utgörs av Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum, Bokförlaget Max Ström, Bokförlaget Semic, Bonnier Audio, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bonnier Pocket, Mix Förlag, Månpocket (70%), Wahlström & Widstrand och 2244. Bokklubbsverksamheten består av Bonniers Bokklubb, Bokklubben Svalan, Spänningszonen, Stora Romanklubben, Lyssnarklubben samt Månadens Bok (70%).

I Bonnierförlagen - som sysselsätter ca 600 personer och har en årsomsättning på 2,5 miljarder kr - ingår också agenturen Bonnier Group Agency, Pocketgrossisten, Samdistribution, Företagslitteratur samt AdLibris nätbokhandel.

Bonnierförlagens ledning och centrala enheter är förlagda till Sveavägen 56 mitt i centrala Stockholm.

Bonnierförlagen ingår i koncernen Bonnier AB.

Jag är fylld av förväntan inför det här. Den första författarskolan där vi får möta unga, lovande skribenter och kanske hitta morgondagens stjärnor. De här ungdomarna kommer att ges möjlighet att lära sig massor om hur en bok blir till och samtidigt förhoppningsvis inspireras av våra kunniga medarbetare på Bonnierförlagen.
Bodil Unenge, CSR-ansvarig på Bonnierförlagen