Positiv prognos för årets bokrea

Årets bokfest står för dörren. Bonnierförlagen satsar i år stort på klassiker, illustrerade fackböcker och barnböcker. I år märks ett ökat intresse för rean och Bonnierförlagens införsäljning till bokhandeln har stigit med 15 procent jämfört med 2012.

Böcker i travar, nattshopping och röda prislappar – bokrean innebär en chans att införskaffa ”inspanade” titlar till bra priser – men också en ypperlig möjlighet att botanisera och komplettera bokhyllan med standardverk och klassiker. Bokrean infaller alltid i slutet av februari och är unik i sitt slag, det är faktiskt den enda branschgemensamma rean där man, konkurrenter emellan, samarbetar och håller sig till ett gemensamt startdatum. Tjuvstartsförsök har under årens lopp unisont motarbetats.

Från ”Processen” till ”Jag är Zlatan”
För Bonnierförlagen utgörs årets reasortiment av en mängd barntitlar, illustrerade fackböcker, memoarer så som bästsäljaren Jag är Zlatan och en stor satsning på nygamla klassiker – Processen av Franz Kafka, Älskaren av Marguerite Duras och Jane Austens Emma, för att nämna några.
          Just klassiker i inbundet format är något som ständigt efterfrågas under rean eftersom de kan vara svåra att få tag på i annat än i pocket. Förr om åren var det skönlitteratur som dominerade rean, Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige som var med senast i fjol har alltid varit efterfrågad och för 30 år sedan gav Strindbergboxen (med författarens samlade verk) upphov till långa köer.
           På senare tid har de illustrerade fackböckerna dock tagit täten – Annas mat, Bonniers kokbok, Bonniers musiklexikon och Svensk husmanskost av Tore Wretman har sålt tonvis. I år finns andra titlar att fynda, exempelvis Fredric Bedoires Svenska slott och herrgårdar och Svenska folksagor i modern tolkning av Birgitta Hellsing. Bland barnböckerna finns pärlor som Jan Lööfs ABC- och sifferbok samt tre av Martin Widmarks omåttligt populära böcker om LasseMajas detektivbyrå.

Årets prognos lovande
För branschen är bokrean den, näst efter julhandeln, mest omfattande och kommersiellt mest betydelsefulla perioden under hela året och för Bonnierförlagen står rean för 4-6 procent av den totala årsförsäljningen. Bernt Meissner, försäljningschef på Bonnierförlagen, konstaterar att utsikterna inför årets rea ser lovande ut efter föregående års dipp.
– Jag tycker mig kunna skönja en större optimism i år än på länge och inför årets rea har Bonnierförlagens försäljning till detaljhandeln ökat med 15 procent jämfört med 2012. Kanske är det de bistrare tiderna som gör att bokrean känns som ett välbehövligt inslag?

Bokreans begynnelse
Det var på 50-talet bokrean tog fart på riktigt, när Albert Bonniers förlag genomförde en stor lagerrensning och tryckte upp en katalog i 420 000 exemplar. Endast titlar som var minst fem år gamla fick på den tiden vara med på rean. Men redan på 20-talet hade förlagen börjat rea ut sina lager, om än inte så organiserat utan när helst det passade under året. Under 3
0-talet sattes sedan ett gemensamt startdatum, i anslutning till löneutbetalningen och anpassat efter hur sportloven låg.

Fakta/bokrean:
- Startdatum 2013 - den 26 februari.
- Många butiker öppnar redan vid midnatt natten till startdagen.
-
Förlagen börjar, tillsammans med bokhandeln, redan ett år i förväg att bestämma vilka titlar som ska ingå.
- Drygt 400 titlar från Bonnierförlagen och närmare 1500 titlar totalt, från alla förlag, upptas av rean.
- Över 400 återförsäljare (bokhandel, nätbokhandel, varuhus och stormarknader) deltar.
- Den överlägset största reaförsäljningen sker fortfarande i de fysiska bokådorna.
­- I begynnelsen var prissnedsänkningarna brutala, en bok som hade kostat 30 kronor kunde sänkas till 50 öre.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Bernt Meissner, Försäljningschef Bonnierförlagen
08-696 84 94, 070-547 56 77, bernt.meissner@bonnierforlagen.se

Katarina Arborelius, PR- & Informationschef Bonnierförlagen
08-696 86 84, 070-696 66 90, katarina.arborelius@bonnierforlagen.se

Sedan 1992 inryms Bonniers svenska bokförlags- och bokklubbsverksamhet i Bonnierförlagen AB. Förlagen utgörs av Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum, Bokförlaget Max Ström, Bonnier Audio, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bonnier Pocket, Kartago, Mix Förlag, Månpocket (70%), Rebus, Wahlström & Widstrand och 2244. Bokklubbsverksamheten består av Bonniers Bokklubb, Bokklubben Svalan, Gondol, Spänningszonen, Lyssnarklubben, Pocketklubben samt Månadens Bok (70%).  I Bonnierförlagen ingår också agenturen Bonnier Group Agency.

Jag tycker mig kunna skönja en större optimism i år än på länge och inför årets rea har Bonnierförlagens försäljning till detaljhandeln ökat med 10 procent jämfört med 2012. Kanske är det de bistrare tiderna som gör att bokrean känns som ett välbehövligt inslag?
Bernt Meissner, Försäljningschef Bonnierförlagen