Booking.com slår rekord  - 1 miljard gäster sedan starten

I dag släppte Booking.com, en del av The Priceline Group (NASDAQ: PCLN), nya uppgifter om både det stora antalet och variationerna på bokningsbara rum som är tillgängliga på Booking.coms över 820 000 boenden, men också vilka unika boenden gäster har valt att övernatta på under det senaste året. Booking.coms 820 000 unika boenden har 21 miljoner bokningsbara rum över hela världen, vilket gör hemsidan till nr.1 för bokningar av fantastiska, unika övernattningsställen. Bara det senaste året har 285 miljoner gäster – motsvarande antalet invånare i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Italien sammanräknade – nyttjat dessa boenden genom Booking.com. Över en miljard gäster har bott på  Booking.coms boenden sedan hemsidan lanserades.

När det gäller val av platser att bo på banar Booking.com väg för 30 olika kategorier att välja mellan. Från igloor i Lappland till rustika tält i Sydafrika och magiska grottor i hjärtat av Turkiet, lämnar bredden av mångfald inget boende därhän. I själva verket är det mer än 70 procent av den totala mängden  boenden som är tillgängliga för bokningar i andra kategorier än traditionella hotell.

Under de senaste tolv månaderna har Booking.coms gäster bott på hotell i över 214 länder, i semesterbostäder i 197 länder och i övriga unika boenden (allt som inte kategoriseras som hotell eller semesterbostäder) i 208 länder. Då hemmasemestrar och boende med självhushåll ökar med raketfart har 28,6 miljoner gäster föredragit semesterbostäder före traditionella hotell. 68,5 miljoner har valt andra unika boenden inklusive pensionat, ryokans, bed & breakfast m.m.*

Resultaten visar att orädda resenärer inte drar sig för att bli blöta om fötterna eftersom 150 000 personer har valt att övernatta på båtar, eller bli smutsiga om händerna då över 720 000 resenärer väljer att bo på bondgårdar under semestern. Var är det då bäst att bo för den perfekta vistelsen? Följande länder har flest bokningar för olika typer av vistelser**:

• Spanien är det ledande landet för pensionatbokningar
  • Italien toppar tabellen för såväl flest bed & breakfastbokningar som bondgårdsvistelser
  • Storbritannien har flest bokningar för vandrarhem
  • Sverige överraskar med flest båtbokningar
  • USA är det ledande landet för hotellbokningar
  • Japan har flest ryokanvistelser
  • Marocko går i fronten för flest riadvistelser

Eftersom resor blir mer tillgängliga blir resenärerna inte bara mer äventyrliga i sina val av boende utan också i valet av destinationer. Booking.coms gäster har rest över hela världen till 38 000 städer för att bo på hotell, till 24 000 städer för att bo i semesterbostäder och till 51 000 städer för att bo i unika boenden*.

"Att uppnå dessa signifikanta milstolpar belyser det enorma antalet och variationerna på prisvärda, fantastiska platser att bo på som är tillgängliga via Booking.com, och som öppnar upp en värld av möjligheter att matcha människors personlighet, önskningar och ambitioner," säger Darren Huston, VD för Booking.com. "Resenärer runt om i världen söker efter lokala, genuina upplevelser och boenden som matchar varandra. Under de senaste tolv månaderna har antalet semesterbostäder på Booking.com ökat med 66 procent och övriga unika boenden såsom båtar, ryokans, pensionat, bed & breakfasts etc. har vuxit med 32 procent.”

För en problemfri bokningsupplevelse listar Booking.com boende och rum i realtid, för att säkerställa att  den tillgänglighet som visas är den tillgänglighet som man kan boka. I motsats till andra hemsidor som erbjuder unika boenden är inte upplevelsen på Booking.com sådan att bokningarna görs via annonser som kräver förhandlingar fram och tillbaka  med säljaren. Samtliga bokningar på Booking.com bekräftas omedelbart vid bokningen. Olikt andra liknande hemsidor som belastar sina kunder med en bokningsavgift, säkerställer Booking.com en helt avgiftsfri upplevelse för resenärer över hela världen.

Statistik, bokningsbara rum:

Totalt bokningsbara rum 21 miljoner
Totalt bokningsbara hotellrum 14,4 miljoner
Totalt bokningsbara rum i semesterbostäder 1,8 miljoner
Totalt bokningsbara rum i övriga unika boendekategorier 4,8 miljoner

*Uppgifter från de senaste tolv månaderna baserat på dubbelrum och hämtade från betalande gäster som checkade ut fram till slutet av september 2015
** Uppgifterna är netto efter avbokningar.

KONTAKTUPPGIFTER
För mer information, kontakta Fredrik Sylvin, Sverigechef, Booking.com Sverige på fredrik.sylvin@booking.com eller 08-517 580 32.

Om Booking.com
Booking.coms uppdrag är att hjälpa både turister och affärsresenärer, oavsett budget, att lätt upptäcka, boka och njuta av världens bästa boenden.

Booking.com garanterar de bästa priserna för alla typer av boenden - från små oberoende till femstjärniga lyxhotell. Gästerna kan nå Booking.coms hemsida när som helst, var som helst från sina datorer, mobiltelefoner och surfplattor, och de betalar inte bokningsavgifter – någon gång. Booking.coms webbplats är tillgänglig  på 42 språk, erbjuder över 820 000 hotell och boenden inklusive mer än 370 000 semesterbostäder på över 84 000 destinationer i mer än 220 länder världen över. Den innehåller över 60 miljoner recensioner skrivna av gäster efter deras vistelse, och lockar både turister och affärsresenärer runt om i världen. Med över 19 års erfarenhet och mer än 10 000 engagerade medarbetare på 170 kontor över hela världen, driver Booking.com  sin egen kundtjänst, som är tillgänglig dygnet runt 365 dagar om året för att hjälpa gästerna på sitt modersmål så att de får en exceptionell kundupplevelse.