Boozt.com lanserar skönhets- och kosmetikkategori

Efter en lång förberedelseperiod lanserar nu Boozt AB (publ) (”Boozt” eller ”Bolaget”) sin skönhets- och kosmetikkategori ”Beauty by Boozt” på Boozt.com, med starka internationella varumärken som Estée Lauder, Clarins, Lancôme, Biotherm, Nuxe och YSL.

Enligt PostNord (källa: E-commerce in the Nordics, PostNord 2017) är kosmetika och skönhetsprodukter den fjärde största online-kategorin i Norden. Kategorin står för 19% av alla transaktioner i Norden, och för 25% i Sverige. Enligt Euromonitor var online-försäljningen av skönhetsprodukter (Beauty and Personal Care) i Norden endast 11% av den 56 miljarder kronor stora marknaden.

På denna marknad som har haft en relativt låg del av sin försäljning online är det därför med stor glädje som Boozt.com lanserar sin skönhets- och kosmetiksatsning. Detta är en ny kategori på sajten med ett utbud på över 70 internationella och skandinaviska varumärken, och med fler än 3000 produkter.

”Många av våra kunder har undrat när vi är redo att sälja kosmetik online eftersom de anser det vara ett naturligt nästa steg i upplevelsen av vårt ’online-varuhus’,” säger Herman Haraldsson, VD och koncernchef för Boozt. ”Vi är därför väldigt stola över att vi har lanserat denna nya och viktiga kategori. Kosmetika kompletterar vårt övriga utbud perfekt, och vi hoppas att våra kunder kommer att addera kosmetikprodukter till sin varukorg när de shoppar hos oss. Det kommer även att ge oss ett bra tillfälle till en tät dialog med våra kunder, då det finns ett stort återköpsmönster inom kosmetika och skönhetsprodukter. Tidigare i år lanserade vi vår fysiska Beauty by Boozt-butik i Roskilde, Danmark, och det är med stor glädje och entusiasm som vi lanserar vårt skönhetskoncept online,” avslutar Hermann Haraldsson.

Johan Holmqvist, / Kommunikations- & IR-direktör / Tel: +46 708 37 66 77 / E-mail: jnh@boozt.com

Informationen lämnades för offentliggörande kl. 08.30 CET den 12 juni 2017.

Boozt är ett ledande, snabbväxande och lönsamt nordiskt teknikföretag som säljer mode online. Boozt hade en nettoomsättning om 1,4 miljarder kronor 2016 och erbjuder sina kunder ett välavvägt och modernt urval av varumärken, relevanta för ett flertal livsstilar, huvudsakligen genom sin onlinebaserad multibrandbutik Boozt.com. Bolaget driver en ändamålsenlig, egenutvecklad och integrerad teknikplattform som möjliggör för bolaget att kunna erbjuda den bästa möjliga kundupplevelsen. Med en ökande kundbas på fler än 820 000 aktiva kunder har Boozt.com mer än fem miljoner besök per månad. Boozt driver förutom Boozt.com även webbutiken Booztlet.com, samt detaljhandelsbutikerna Booztlet och Beauty by Boozt i Danmark. För mer information, vänligen besök www.booztfashion.com.

Många av våra kunder har undrat när vi är redo att sälja kosmetik online, eftersom de anser det vara ett naturligt nästa steg i upplevelsen av vårt ’online-varuhus’. Vi är därför väldigt stola över att vi nu har lanserat denna nya och viktiga kategori. Kosmetika kompletterar vårt övriga utbud perfekt, och vi hoppas att våra kunder kommer att addera kosmetikprodukter till sin varukorg när de shoppas hos oss, och på så vis skapa en merförsäljning. Det kommer även att ge oss ett bra tillfälle till en mer frekvent dialog med våra kunder, då det finns ett stort återköpsmönster inom kosmetika och skönhetsprodukter. Tidigare i år lanserade vi vår fysiska Beauty by Boozt-butik i Roskilde, Danmark, och det är med stor glädje som vi lanserar vårt skönhetskoncept online.
Herman Haraldsson, VD och koncernchef för Boozt