Borås Wäfveri säljer Jotex till Redcats

Borås Wäfveri säljer Jotex till Redcats Borås Wäfveri AB har ingått avtal med Ellos AB, ett bolag inom Redcatsgruppen och som ingår i Pinault-Printemps-Redoutekoncernen, att sälja Jotexkoncernen. Jotex är ett av nordens ledande postorderföretag inom hemtextilier och omsatte 265 miljoner kronor under verksamhetsåret 2003. Thomas Widstrand, tf VD och koncernchef Borås Wäfveri: - För Borås Wäfveri innebär försäljningen att vi fortsätter med den aviserade renodlingen mot produktion och försäljning av textila produkter samt att vi förbättrar vår finansiella ställning. Samtidigt är vi mycket glada att Jotex får en ägare med ett långt och gediget kunnande inom distanshandel och som har möjlighet att tillfullo utveckla den potential som finns inom Jotex. När denna affär är genomförd ges Borås Wäfveri bättre förutsättningar för att snabbare genomföra den nödvändiga omstruktureringen av industrirörelsen i Sverige och Estland. Françoise Dévé, verkställande direktör Redcats Nordic: - Förvärvet av Jotex överensstämmer med vår långsiktiga strategi för Norden. Vi fortsätter nu att bredda vår verksamhet och blir allt tydligare en livsstilskoncern som erbjuder kläder, film, musik och heminredning. Försäljningen innebär att Borås Wäfverikoncernens nettolåneskuld, som per 2004-03-30 uppgick till 925 miljoner kronor, minskar med cirka 300 miljoner kronor, samtidigt som koncernens bokföringsmässiga vinst av transaktionen uppgår till cirka 150 miljoner kronor. Jotexkoncernens resultat efter avskrivningar (EBIT) ingick med 34,5 miljoner kronor i Borås Wäfverikoncernens resultat för räkenskapsåret 2003. Överlåtelsen är villkorad av godkännande från konkurrensmyndigheter och från den svenska finansinspektionen. Ytterligare information lämnas i delårsrapporten 2004-08-18 ABG Sundal Collier och Hedelin&Co är finansiella rådgivare till Borås Wäfveri i denna försäljning. Borås den 1 juli 2004 Styrelsen För ytterligare information: Stig-Arne Blom, styrelseordförande, 0321-29 701, 0705-25 16 15 Thomas Widstrand, tf VD och koncernchef, 033-17 03 27, 0705-47 18 10 Borås Wäfveri AB är en av de mer betydande tillverkarna inom Europeisk textilindustri. Verksamheten omfattar huvudsakligen produktion av och handel med textila produkter för såväl producent- som konsumentsektorerna. Antalet anställda uppgår till ca 5 000 personer varav ca 85% är sysselsatta utomlands. Borås Wäfveri är börsnoterat på O-listan. Läs mer om Borås Wäfveri på www.boraswafveri.se Borås Wäfveri AB, Box 52, 503 06 Borås, Sweden Telefon: +46 (0)33 17 03 00, Fax: +46 (0)33 12 70 17 E-mail:info@boraswafveri.se Redcats Nordic AB är Nordens ledande distanshandelskoncern med varumärkena Ellos, Josefssons, La Redoute, Nuova, Catalog och Enjoy. Redcats Nordic har 1500 anställda och omsätter 3,4 miljarder SEK. Redcats Nordic är en del av Redcats, världens tredje största distanshandelskoncern med 19 000 anställda i 18 länder. Redcats ingår i den franska industrigruppen Pinault-Printemps-Redoute som är noterad på Parisbörsen. www.redcats.com Redcats Nordic AB, Box 961, 501 10 Borås, Sweden Telefon: +46 (0)33 16 00 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/01/20040701BIT20100/wkr0010.pdf