• Bosch Verktyg/

36 V-nyheter från Bosch: Kraftfull borrskruvdragare och kombimaskin ger optimal kontroll vid krävande uppgifter

• GSR/GSB 36 VE-2-LI Professional är utrustade med ett nyutvecklat och patenterat stödhandtag för bättre kontroll
  • Kick Back-funktionen slår av maskinen vid plötslig blockering
  • Nya 4,0 Ah Coolpack-batterier ger upp till 50 procent längre driftstid och upp till 100 procent längre livslängd

Nya borrskruvdragaren GSR 36 VE-2-LI Professional och kombimaskinen GSB 36 VE-2-LI Professional från Bosch sladdlösa sortiment är två kraftpaket för mer krävande skruvdragning och borrning. Maskinerna är tillsammans med nya GSR 18 VE-2-LI Robust de första maskinerna från Bosch som är utrustade med den innovativa Kick Back-funktionen och det nyutvecklade stödhandtaget för kontroll över arbetet.

Med Kick Back-funktionen slås maskinen av direkt när den inbyggda sensorn registrerar en plötslig blockering, som exempelvis lutning i metall eller hårt föremål i trä eller tegel. Den ögonblickliga motorfrånkopplingen minimerar risken för skador som kan uppstå om verktyget fortsätter att rotera i sådana situationer. Det nya stödgreppet som har utrustats med en enkel låsmekanism för snabb montering/demontering och säker fixering bidrar också till en bättre kontroll för användaren. Det specialdesignade greppet spänns fast i den profilerade kragen bakom momentinställningen. Det gör att handtaget sitter fast ordentligt, även vid tunga borr- och skruvdragningsarbeten där det utsätts för stor påfrestning. Den nya låsmekanismen gör det dessutom möjligt att justera extrahantaget i 23 olika positioner och gör maskinen bekvämare att hantera.

– Nypfunktionen (Kick Back-funktionen) känns trygg, speciellt när maskinen har så mycket kraft. Om en maskin nyper när man kör kan man ju knäcka handleden om man har otur. Här känner man att den slår ifrån när den känner av något, säger David Götestam, Lejon & Götestam Bygg AB som testat GSR 36 VE-2-LI.

Massor av kraft
GSR/GSB 36 VE-2-LI Professional är utvecklade för uppgifter som kräver kraftfulla verktyg, som installation av prefabricerade husdelar eller uppsättning av takkonstruktioner. Maskinerna utför arbeten snabbt och effektivt, som borrning med stor koppborr eller iskruvning av skruv med stora dimensioner. Verktyget har en fyrapolig motor och ett maximalt vridmoment på 100 Nm och 1800 varv per minut. Tack vare det höga vridmomentet och hastigheten utför GSR/GSB 36 VE-2-LI Professional jobbet snabbare än tidigare och sparar på så vis in tid för användaren. Detsamma gäller för borrning i tegel med GSB 36 VE-2-LI Professional, i och med den integrerade slagborrsfunktionen. Kombimaskinens växellåda är utvecklad för slaggborrsuppgifter och kan borra hål på upp till 20 mm i diameter.

– Den är gräsligt stark, man tror inte att man kan få ut så mycket kräm ur en batterimaskin. Den har bra balans mellan batteri och motor, avslutar David.

Lång drifts- och livstid
Både borrskruvdragaren GSR 36 VE-2-LI Professional och kombimaskinen GSB 36 VE-2-LI Professional är utrustad med det nya 4,0 Ah-batteriet med CoolPack-teknologi, som ger upp till 50 procent längre driftstid än de tidigare 2,6 Ah-batterierna. På en batteriladdning kan maskinerna skruva upp till 70 skruvar med en diameter på 8 mm och en längd på 280 mm i mjukt trä. Dessutom ger CoolPack-teknologin optimal värmeavledning och förlänger på så vis livslängden på batteriet med 100 procent. Bosch Electronic Cell Protection (ECP) skyddar batteriet mot överladdning, överhettning och djupurladdning, precis som Electronic Motor Protection-teknologien (EMP) skyddar motorn mot överbelastning. Den inbyggda LED-belysningen ser till att användaren har full kontroll över verktyget, även i mörka utrymmen.

Maskinerna hittas hos återförsäljare av professionella verktyg. Priser, exklusive moms för verktyg i L-Boxx med två 4,0 Ah-batterier, snabbladdare och stödhandtaget eller i solo-version i L-boxx utan tillbehör:

GSR 36 VE-2-LI Professional, i set – 6445 kronor, solo – 2895 kronor
GSB 36 VE-2-LI Professional, i set – 6695 kronor, solo – 3095 kronor

Specifikationer GSR 36 VE-2-LI Professional GSB 36 VE-2-LI Professional
Batterispänning/   Batterikapacitet 36 V/ 4,0 Ah 36 V/ 4,0 Ah
Längd 233 mm 248 mm
Varvtal,   obelastad
1:a växeln
2:a växeln
0-420   varv/min
0-1800 varv/min
0-420 varv/min
0-1800 varv/min
Vridmoment   (hård/mjuk skruvdragning) 100/60   Nm 100/60   Nm
Slagfrekvens - 0-27000
Max.   borrdiameter i trä/stål/tegel 102/16/-   mm 102/16/20   mm
Max.   skruvdiameter 12 mm 12 mm
Vikt,   inklusive batteri 3,3 kg 3,4 kg
Beställningsnummer   (i set/ solo) 06019C0100/   06019C0102 06019C1100/   06019C1102

Pressfoton i hög upplösning kan hämtas här: www.holm.dk/GSR_GSB_36_VE_2_LI

Anna Starkenberg, Geelmuyden.Kiese, 070-7762151, anna.starkenberg@gknordic.com
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Om Bosch
Boschkoncernen är en världsledande leverantör av teknik och tjänster. Omkring 306 000 anställda bidrog under 2012 till en omsättning på 52,5 miljarder euro. Sedan början av 2013 har verksamheten delats in i fyra områden: fordonsteknik, industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med cirka 360 dotterbolag och regionala företag i över 50 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,8 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler cirka 4800 patent om året globalt. Bosch produkter är utvecklade för att förbättra livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar. På så sätt erbjuder Bosch lösningar som är ”Invented for life”.

Ytterligare information finns på www.bosch.se och www.bosch-press.com.

Citat

– Nypfunktionen (Kick Back-funktionen) känns trygg, speciellt när maskinen har så mycket kraft. Om en maskin nyper när man kör kan man ju knäcka handleden om man har otur. Här känner man att den slår ifrån när den känner av något.
David Götestam, Lejon & Götestam Bygg AB som testat GSR 36 VE-2-LI