Bättre arbetsmiljö med Boschs nya dammskydd för vinkelslipar

• Skyddsskärmar gör arbetet mer hälsosamt och skonar verktyget
  • Lätt att montera och installera
  • Dammskydden är en del av Boschs Click & Clean-system

Bosch utvidgar nu sitt dammutsugningssystem för professionella användare till att också inkludera skyddskärmar till vinkelslipar. Detta innebär att Bosch i framtiden inte bara kommer att erbjuda ett omfattande utbud av produkter för att minimera damm under slipning och mejsling, utan även lösningar som gör arbete i stenmaterial som betong, tegel och sandsten mer skonsamt både för användarens hälsa och verktyget. Dammskydden finns i fem olika modeller som alla passar de flesta vinkelslipar från Bosch.

De nya modellerna består av två Easy Adjust-dammskydd som installeras snabbt och enkelt och tre Full Cover-dammskydd som har en sluten konstruktion, vilket ger ett mer effektivt skydd mot damm precis vid dammkällan. Hantverkaren lämnar en renare arbetsplats efter sig och slipper samtidigt en mödosam städning. Byggnadsarbetare, elektriker, rörmokare, takläggare, plattsättare och andra yrkesgrupper kan med de nya dammskydden arbeta både snabbare och mer exakt, samtidigt som de skyddar sin hälsa.

Extra snabb montering: Easy Adjust-dammskydd
Easy Adjust-dammskydden GDE 125 EA-S Professional och GDE 125 EA-T Professional är snabba och enkla att installera. Båda dammskydden är konstruerade för små 125mm vinkelslipar och anpassade till de olika skyddsskärmarna på vinkelslipmaskiner: S står för Screw (skruvlåsning) och T står för Toolless (utan verktyg). Dammskydden dras helt enkelt över befintliga skyddsskärmar och sätts på verktyget med ett enkelt klick. Easy Adjust-dammskydden är idealiska för arbeten med frekvent utbyte av material, eftersom de snabbt kan klickas på och av. Samtidigt säkerställer dammskydden ett mer precist resultat på grund av den låga vikten, deras skärdjupinställning och ett märke som anger skärningslinjen.

Extra effektiva: Full Cover-dammskydd
Full Cover-dammskydden GDE 115/125 FC-T Professional, GDE 230 FC-S Professional och GDE 230 FC-T Professional uppfyller de högsta kraven för skydd mot damm. Till skillnad från Easy Adjust-dammskydden ska inte dessa skydd träs över befintliga skärmar, de ska i stället ersätta dem helt. På grund av sin slutna konstruktion fångar de upp ännu mer damm och den höga graden av effektivitet har bekräftats i tester som utförts av den oberoende tyska branschorganisationen BG Bau. Samtidigt är Full Cover-dammskydden lätta att hantera tack vare sin design, låga vikt och inbyggda hjul. Dammskyddet GDE 115/125 FC-T Professional är utformat för små 115/125 mm vinkelslipmaskiner medan GDE 230 FC-S Professional och GDE 230 FC-T Professional är konstruerat för större 230 mm vinkelslipmaskiner. Dessa dammskydd har precis som Easy Adjust-skydden en inställning för skärdjup och ett märke som markerar skärningslinjen för större precision.

Kompatibel med Bosch Click & Clean-system
De fem nya dammskydden passar med Boschs Click & Clean-system, som både omfattar elverktyg, våt- och torrdammsugare, tillbehör till vakuumsystem och L-BOXX, och alla tillbehör kan kombineras med varandra för att skapa en bättre arbetsmiljö som också är mer skonsam mot verktyget, samtidigt som arbetet blir snabbare, mer effektivt och exakt. Våt- och torrdamssugarna GAS 35 M AFC Professional och GAS 55 M AFC Professional, som är M-certifierad för damm som innehåller kvarts, kan användas med de nya skärmarna.

De nya dammskydden är tillgängliga från ledande återförsäljare av professionella verktyg från augusti 2015. De rekommenderade detaljhandelspriserna för Easy Adjust-dammsskydden GDE 125 EA-S Professional och GDE 125 EA-T Professional är 545 kr exkl. moms respektive 645 kr exkl. moms. De rekommenderade priserna för Full Cover-dammskydden GDE 115/125 FC-T Professional, GDE 230 FC-S Professional och GDE 230 FC-T Professional är 1045 kr exkl. moms, 1595 kr exkl. moms och 1645 kr exkl. moms.

Bosch har utvecklat webbverktyg Dust Guard Finder, så hantverkaren snabbt och enkelt kan kontrollera vilket dammskydd som passar med vilken vinkelslip. På dammskyddets förpackning finns en QR-kod som leder till hemsidan, där kompatibilitet kan kontrolleras omedelbart.

Specifikationer
GDE 125 EA-S Professional/GDE 125 EA-T Professional GDE 115/125 FC-T Professional GDE 230 FC-S Professional/GDE 230 FC-T Professional
Skivdiameter 125 mm 115/125 mm 230 mm
Max skärdjup 25 mm 20/25 mm 60 mm
Vikt 300 g 700 g 2,1 kg

Pressbilder i hög upplösning kan hämtas här: http://www.holm.dk/Bosch_stoevskaerme

Daniel Wahlström, Geelmuyden.Kiese, 073-965 24 12, daniel.wahlstrom@gknordic.com
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Om Bosch
Boschkoncernen är en världsledande leverantör av teknik och tjänster. Omkring 306 000 anställda bidrog under 2012 till en omsättning på 52,5 miljarder euro. Sedan början av 2013 har verksamheten delats in i fyra områden: fordonsteknik, industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med cirka 360 dotterbolag och regionala företag i över 50 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,8 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler cirka 4800 patent om året globalt. Bosch produkter är utvecklade för att förbättra livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar. På så sätt erbjuder Bosch lösningar som är ”Invented for life”.

Ytterligare information finns på www.bosch.se och www.bosch-press.com.