Borrhammaren som både klarar borrning och bilning

• Med en motor på 1500 watt och en slagkraft på 12,5 joule, har den nya GBH 8-45 DV Professional från Bosch maximal prestanda
  • Det unika 3-funktions vibrationsdämningsystemet ökar den tillåtna arbetstiden väsentligt jämfört med den tidigare modellen GBH 7-46 DE
  • ”Turbo Power”-funktionen ger borrhammaren extra effekt vid bilning

Styrka är en borrhammares viktigaste egenskap. Med GBH  8-45 DV Professional i åtta kilo-klassen, erbjuder nu Bosch ett synnerligen kraftfullt verktyg som även har en mycket låg vibrationsnivå. Borrhammaren har en motorkraft på 1500 watt och en slagkraft på 12,5 joule, som gör det både snabbare och enklare för en hantverkare att borra genom väggar och tak. Maskinens ”Turbo Power”-funktion ger även extra effekt vid bilning eftersom den använder borrlägets rotationseffekt. På så sätt blir går det snabbt och enkelt att ta bort betongstycken/mursten eller kakel.

3-funktions vibrationsdämningsystem ökar arbetskomforten

Genom den tredubbla vibrationsdämpningen kan man arbeta effektivt med GBH 8-45 DV Professional under mer än tre timmar om dagen. Vibrationsdämpningssystemet består av en massdämpare som är integrerad i ett aluminiumskal, ett isolerat huvudgrepp och en vibrationsoptimerad hammarmekanism. Dessa egenskaper gör att borrhammaren har låga vibrationsnivåer på 7 m/s² vid bilning och 8 m/s² vid borrning. Maskinen har dessutom hög användarkomfort tack vare kombinationen av det isolerade huvudgreppet och ett elektriskt skydd mot återinkoppling, som automatiskt aktiveras när du ändrar inställningar från borrning till mejsling. Man riskerar alltså inte att verktyget startar okontrollerat efter ett avbrott i strömtillförseln. Denna kombination är helt unik och har inte tidigare funnits på marknaden.

Användbart verktyg med lång livslängd

Borrhammaren GBH 8-45 DV Professional har en lång livlängd tack vare dess robusta metallkomponenter. Den är dessutom fylld med flera användbara funktioner; en inbyggd överbelastningskoppling som skyddar användaren och maskinen, en softstart-funktion för exakt borrning, en varvtalsinställning som ger optimal anpassning till användningsområdet och ett rotationsstopp vid bilningsarbete.

Bosch har flera matchande tillbehör till borrhammaren. RTec Sharp SDS-max och RTec Speed är särskilt bra till bilningsarbete med borrhammaren. De har alla självslipande egg som gör att de förblir effektiva under hela sin livslängd. Till borrning i betong har ”SpeedX” en extra hög borrhastighet och en mycket lång livslängd.

GBH 8-45 DV Professional finns tillgängliga hos ledande återförsäljare av professionella verktyg från april 2012. Priset är 8.995 kr, exkl. moms. Maskinen levereras i en väska med plats för många tillbehör.

Specifikationer GBH 8-45 DV Professional
Nominel effekt 1500 W
Slageffekt 12,5 J
Vibrationsemissionsvärde ah (borrning/bilning) 8,0/7,0 m/s2
Vikt 8,9 kg
Verktygsfäste SDS-Max

Högupplösta bilder kan hämtas här: www.holm.dk/GBH_8-45_DV

80 års erfarenhet av hammare

1932 producerade Bosch den första elektriska borrhammeren. Den var skräddarsydd för hantverkarnas behov, hade en slagmekanism för borrning och bilning samt gjorde det möjligt att arbeta snabbare än med några andra verktyg som funnits tidigare. Dess lansering blev en milstolpe i byggindustrin. Seden 1932 har Bosch löpande förbättrat borrhammaren och har ofta vistat vägen på teknologifronten. Många resultat av Bosch produktutveckling har blivit standard på marknaden, till exempel införde man det så kallade SDS-plus-systemet 1975, vilket möjliggör ett snabbt och enkelt byte av borr och mejsel utan verktyg. SDS-plus efterföljdes 1990 av SDS-max för större borrkronor och mejsler. Seden har Bosch satt nått ytterligare milstolpar med lanseringen av världens första borrhammere i två kilo-klassen (1981), världens första sladdlösa borrhammere (1984), världens första sladdlösa borrhammere med lithium-ion-teknologi (2005) och världens första SDS-plus-hammare med aktiv vibrationsdämpning (2011).

För test av verktyg eller ytterligare information, vänligen kontakta:

Camilla Träff, Geelmuyden.Kiese,

070-768 99 10, camilla.traff@gkstockholm.com

Produktchef Niclas Andersen, Bosch A/S

niclas.andersen@dk.bosch.com

För ytterligare information se www.bosch.se