Bosch lanserar världens första intelligenta robotgräsklippare

Bosch Indego har nu patenterat logicut-teknologin som ger en rad med fördelar:

• „  Enkel installation: Roboten identifierar själv hela gräsmattans yta
  • „  Snabb och effektiv: Maskinen är fyra gånger så snabb som traditionella, liknande maskiner
  • „  För stora trädgårdar: Gräsklipparen klarar gräsmattor på upp till 1 000 kvm
  • „  Stöldskyddad: Anslutning sker via pinkod och ett alarm aktiveras om roboten skulle avlägsnas

Den svenska sommaren är kort och bör därför utnyttjas till fullo, men för många husägare kommer det regelbundna underhållet av gräsmattan i vägen för avkopplingen. Bosch löser nu detta genom att lansera robotgräsklipparen Indego som effektivt klipper även de mest komplexa trägårdslandskap så att ägaren kan ägna sig åt andra sommarnöjen.

Banbrytande teknologi

Gräsklipparen identifierar själv grusiga områden, träd och andra hinder oavsett trädgårdsdesign. Det betyder att man slipper förprogrammera gräsklipparen eftersom den intelligenta maskinen själv arbetar sig runt t.ex. terrasser, krökningar och buskar. För att klippningen både ska ske snabbt och lämna efter sig ett vackert resultat så klipper Indego i långa raka linjer, precis som man gör vid manuell gräsklippning. Genom Indegos schematiska klippmetod är den upp till fyra gånger så effektiv som andra robotgräsklippare på marknaden som oftast arbetar sig genom gräsmattan genom att köra kors och tvärs över gräsmattan. Roboten vet hela tiden var den är i förhållande till laddaren. Om den skulle behöva laddas under klippningen så stoppas knivbladet och efter laddning så tar den vid där den slutade. Indego kan ställas in så att den klipper gräset varannan dag, eller så ofta det är nödväldigt. För att inte lämna spår i gräsmattan så väljer den en ny vinkel att klippa från vid varje start.

Större tomter – ingen match!

På en uppladdning klarar Indigo av att klippa 200 kvm, vilket tar cirka 20 minuter. Därefter tar sig maskinen själv tillbaka till laddaren och laddas i 90 minuter och fortsätter sedan där den slutade. Det tar ca 10 timmar att klippa 1000 kvm, vilket är långt snabbare än andra maskiner. Roboten är dessutom både ekonomisk och skonsam för miljön då en klippning av gräsmattan kostar under 1 kr. För en vanlig bensindriven gräsklippare kostar det ungefär 10 gånger så mycket att klippa samma yta. Med en eldriven klippare slipper man dessutom både rök och störande ljud.

Stöldskydd och lång livslängd

Indego är stöldskyddad genom pinkod och ljudalarm, vilket kan göra livet surt för en tjuv. Robotens mjukvara kan uppdateras med ett medföljande SD-kort via internet. Maskinen är dessutom utrustat med ett smart lithiumbatteri som säkrar en lång livslängd för maskinen och gör att den även klarar av vintermånaderna.

Bosch Indego lanseras sommaren 2012 och går att hitta på byggmarknader landet över i ett begränsat antal.

Högupplösta bilder kan hämtas på: www.holm.dk/Indego

Se video om Bosch Indego på YouTube

För mer information, var vänlig kontakta:

Bosch kundservice: 08 - 750 18 20, www.bosch-do-it.se

Sara Ullmark, Geelmuyden.Kiese, +46 70 758 50 40, ser@geelmuyden-kiese.se

Bosch-koncernen är ett ledande internationellt företag inriktat på teknik och service. Enligt preliminära siffror för år 2011 hade koncernen med fordons-och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik ca. 300.000 anställda och en omsättning på 51,4 milliarder euro. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH och mer än 350 dotter- och regionala kontor i över 60 länder. Inkl. Distributionspartner ar Bosch representerat i ca. 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och sälj är förutsättningar för ytterliggare tillväxt. År 2011 la Bosch mer än 4 milliarder euro på forskning och utveckling och anmälde över 4.100 patenter världen över. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvaliteten med innovativa och nyttiga lösningar.

Verksamheten grundades i Stuttgart år 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Robert Bosch GmbH's verksamhetsstruktur säkrar Bosch-koncernen ekonomiskt oberoendeskap. Den ger verksamheten möjligheten för att långsiktigt planlägga betydande investeringar för att säkerställa framtiden. 92 % av andelarna i Robert Bosch GmbH ägs av den ideella fonden Robert Bosch Stiftung GmbH. Rösträtten innehas av Robert Bosch Industritreuhand KG. De övriga andelarna ägs av familjen Bosch och Robert Bosch GmbH.

Mer information finns på www.bosch.se och www.bosch-press.com

Om oss

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2014 har företaget cirka 290,000 medarbetare och omsätter 48,9 miljarder euro. Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2014 ansökte Bosch om cirka 4600 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”. Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH. Ytterligare information finns på www.bosch.se.