Effektiv och flexibel kombi-mutterdragare i 18 V-klassen

• Borstlös EC-motor ger hög effektivitet och 100 procent längre livslängd
  • Multifunktionsverktyg med ett patenterat och unikt verktygsfäste
  • Skruvdragare och mutterdragare i en kompakt maskin
  • Slagfrekvens med tre nivåer för ett perfekt resultat

Med GDX 18 V-EC Professional utökar Bosch för första gången sitt utbud av sladdlösa verktyg med borstlösa EC-motorer med en mutterdragare. Tack vare den borstlösa EC-motorn har mutterdragaren upp till 100 procent längre livslängd och upp till 30 procent längre driftstid. Jämfört med maskiner som har traditionella motorer, har den nya mutterdragaren en lättare och mer kompakt design. GDX 18 V-EC Professional kombinerar fördelarna med EC-tekniken med ett unikt och patenterat verktygsfäste, som också finns på GDX 18 V-LI Professional. Verktygsfästet kombinerar en 1/4"-sexkant och 1/2"-fyrkant och kan användas med krafthylsor och torx-skruvbits.

GDX 18 V-EC Professional är mångsidig och effektiv och kan användas för alla installations-, metall- och träkonstruktioner. I mjukt trä kan mutterdragaren skruva cirka 490 skruvar på 6 x 65 mm med ett 4,0 Ah CoolPack-batteri. Jämfört med modeller utan EC-motorer är detta en ökning med 40 procent.

Snabbt och bekvämt arbete utan vridning av handleden
Med GDX 18 V-EC Professional undviks obekväm vridning av handleden. När den 1/2"- utvändiga fyrkanten används, har mutterdragaren ett vridmoment på maximalt 185 Nm. Skruvar med en diameter på upp till 16 mm kan därför snabbt och kraftfullt fästas eller lossas. När 1/4"-sexkant används är siffrorna något lägre. GDX 18 V-EC Professional har dessutom tre förinställda hastighetsnivåer. Funktionen gör arbetet lättare eftersom risken att dra åt skruvarna för hårt så att de går sönder minimeras. Den första nivån är för små skruvar/bultar, mellannivån för medelstora skruvar/bultar och den tredje nivån för stora skruvar/bultar. De tre inställningarna motsvarar exempelvis skruvning i plåt, träskivor och metall.

Kompakt verktyg med integrerad belysning
GDX 18 V-EC Professional ingår i Bosch Dynamics-serie vilket är en verktygsserie där hög prestanda kombineras med en särskilt kompakt design. Den nya kombi-mutterdragaren har en längd på 158 mm och väger endast 1,7 kg inklusive ett 4,0 Ah CoolPack-batteri. Konstruktionen gör att mutterdragaren är perfekt vid arbete över huvudhöjd och vid arbete i begränsade utrymmen. Maskinen har även ett smalt grepp för enkel hantering och komfort, samt en praktisk bältesclips så att den kan bäras i bältet eller hängas på en stege. Tre LED-lampor inbyggda i verktygshuvudet ser till att arbetet är alltid väl upplyst.

GDX 18 V-EC Professional drivs av ett 18 V-litiumjonbatteri och är kompatibel med elverktyg och laddare för samma volt-klass. Maskinen kan användas med fyra batteristorlekar; 1,5 Ah, 2,0 Ah, 3,0 Ah och 4,0 Ah.

GDX 18 V-EC Professional finns hos ledande återförsäljare av professionella verktyg över hela landet från och med april 2014. Rekommenderat pris för verktyget i en L-BOXX med två 4,0 Ah CoolPack-batterier samt laddare är 5555 kronor exklusive moms. Endast maskinen, i L-BOXX utan batterier och laddare, har ett rekommenderat pris på 3345 kronor exklusive moms.

Specifikationer GDX 18 V-EC Professional
Batterispänning/batterikapacitet 18 V/4,0 Ah
Varvtal, obelastat
(nivå 1/nivå 2/ nivå 3)
0-1300/2000/2800 varv/min
Slagfrekvens 0-2600/3100/3900 slag/min
Verktygsfäste ¼" invändig sexkant
½" utvändig fyrkant
Vridmoment, max. (hård skruvdragning)
(¼” invändig sexkant / ½” utvändig fyrkant)
170 Nm/185 Nm
Maximal skruvdiameter 16 mm
Vikt, inkl. 4,0 CoolPack-batteri 1,7 kg
Beställningsnummer (med batterier)
Beställningsnummer (enkel, utan batterier)
06019B9100
06019B9103

Bosch erbjuder olika insatsverktyg för olika typer av arbetsuppgifter. Sortimentet Diamond Impact består av Torx-, PH-, PZ-m och Hex skruvbits med längder på 25 och 50 mm samt ett anti-shock-fäste. Impact Control-sortimentet inkluderar olika torx och torxfattningar. Samtliga tillbehör är konstruerade för att brukas med mutterdragaren.

Pressfoton i hög upplösning hittas på följande länk: www.holm.dk/GDX_18_V-EC

EC- teknologins fördelar – kortfattat
Till skillnad från traditionella DC-motorer med kolborstar är de borstlösa EC-motorerna från Bosch helt underhållsfria. De har en effektivitetsgrad på över 80 procent, i stället för 60-70 procent, vilket betyder mindre värmeförlust. Maskinerna blir inte lika varma, och driftstiden ökar med upp till 30 procent per batteriladdning. Dessutom skyddar Electronic Motor Protection (EMP)-teknologin motorn mot överbelastning. Jämfört med maskiner med traditionella motorer, har Bosch sladdlösa verktyg med EC-motorer 100 procent längre livslängd. EC-tekniken gör det även möjligt för en lättare och mer kompakt design.

Anna Starkenberg, Geelmuyden Kiese, 070-776 21 51, anna.starkenberg@gknordic.com
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.