En ny generation sticksåg är född - Sticksågarnas konung

„  Sticksågen GST 90 E har en stor kraftig motor på 650 W

„  Enkelt att byta sågblad tack vare Bosch SDS-system

„  Ergonomisk design med dämpande softgrip-handtag

„  Den nya klassikern väger 100 gram mindre än sin föregångare

Det är som att byta sin gamla Volvo Amazon mot en helt ny V70. Man får det lilla extra med den nya GST 90 E från Bosch. Den är minst sagt en klass bättre än den tidigare modellen 85 PE, som länge varit en pålitlig följeslagare för många hantverkare. Med sitt sågdjup på 90 mm ​​är den nya versionen också en värdig efterträdare. GST 90 E har med sin 650 W motor och den högre såghastigheten ännu mer styrka att utnyttja.

– Den nye GST 90 E kommer med större kraft än sin föregångarer GST 85 PE och lever fullt upp till mina förväntningar. Den ligger bra i handen, så man har full kontroll över sticksågen, både när man sågar i materialet ovanfrån eller vänder sticksågen för att kunna se sina markeringer, säger hantverkaren Jakob på Byggmann AB, som har provkört sticksågen för Bosch.

Enkelt bladbyte och lång livslängd

Bosch SDS-system gör bladbytet superenkelt. Man lyfter bara fästet med tummen och kan då byta blad med andra handen utan att använda några verktyg. Trots att den nya sticksågen har en större motor än sin föregångare väger den 100 gram mindre och är ännu lättare att hantera. Den ergonomiska designen gör maskinen bekväm att arbeta med, oavsett om du ska såga i trä, plast eller metall. GST 90 E levereras med softgrip-handtag som absorberar och minimerar vibrationer, så att du kan arbeta längre tid utan att bli trött.

Många hantverkare böjer till sågbladet av misstag när de lägger ifrån sig maskinen, vilket man inte riskerar med GST 90 E som har ett säkert aluminiumhölje och en robust stålplatta som gör den upp till 30% mer tålig. Maskinens livslängd blir garanterat längre och stålplattan är också bredare och längre för bättre kontakt med arbetsmaterialet.

Precis och kraftfull arvinge

Med variabel hastighet och effekt tack vare inställbar 4-stegspendling kan sticksågen anpassas efter det arbete som ska utföras. När man arbetar med metall bör man välja en låg hastighet och växel 1 för rak sågrörelse. För hårt material kan växel 2, 3 och 4 användas. Då körs bladet i en oval bana för att utnyttja hela motorns kraft och på så sätt uppnå en hög och jämn sågeffekt. Sticksågen passar perfekt till precisa utskärningar och geringssnitt och även figur-, rak- och snedsågning i trä, metall, laminat och plast. Spånblåset ger fri sikt och kan också slås av om man hellre vill använda extern dammutsugning.

– Flera är säkert tveksamma till nya produkter och att byta från det som fungerar, men den nye GST 90 E är som den gamle sticksågen, bare lite bättre, så här är inget att tveka över, avslutar Jakob.

Den nya GST 90 E säljs hos ledande återförsäljare av professionella elverktyg över hela landet till ett rekommenderat pris på 1015 kr exklusive moms.

Sticksågen GST 90 E från Bosch är den nya kraftfulla klassikern med 650 W motor. På bilden: Jakob, Byggmann AB, Borås.

Högupplösta pressfoton kan laddas ner här:

För ytterligare information, kontakta:

Eric Uggla, Geelmuyden.Kiese, 0704-15 15 25, eric.uggla@gkstockholm.com

Bosch kundservice: 08 - 750 18 20, www.bosch-professional.se

För ytterligare information se www.bosch.se