Fyra nya borrhammare från Bosch i två kilos klassen

• „  Kraftfulla borrhammare med en effekt på 880 och 830 watt
  • „  Smart ‘Kickback Control’ reducerar skaderisken
  • „  Bosch-verktygslåda har en ny design: L-Chase

Bosch kraftfullaste hammare i två kilos-klassen har blivit ännu kraftfullare. Bosch ersätter modellerna GBH-2-28 DFV Professional och GBH 2-28 DV Professional med en ny generation av professionella borrhammare: GBH 2-28 F Professional och GBH 2-28 Professional. Med en effekt på 880 watt erbjuder de en högre prestanda än tidigare. Även modellen GBH 2-24 Professional kommer att genomgå en förbättring till följd av lansering av GBH 2-26 F Professional och GBH 2-26 Professional. De kommer att vara utrustade med en borrdiameter på upp till 26 millimeter vid borrning av betong samt ha en effekt 830 watt. Man kommer kunna välja mellan en modell med fast eller utbytbar borrchuck, där den utbytbara modellen är kompatibel med nyckellös chuck för bits med runda skaft.

Bättre kontroll med ”KickBack Control” och vibrationsdämpning
GBH 2-28 F Professional och GBH 2-28 Professional är de första borrhammarna i sin produktklass som utrustats med ”KickBack Control”. Funktionen erbjuder en bättre kontroll vid tunga arbeten och är igenkännbar med ”KickBack”-logotyp på sidan av verktyget. Vid plötsliga och oförutsägbara rotationer av borraxeln, exempelvis vid arbete på armerad betong, stänger den inbyggda sensorn omedelbart av motorn. Detta motverkar häftiga rekyler eller vibrationer av verktyget samt förebygger skador för både användare och verktyg. I tillägg till det har borrhammarna ett avvibreringssystem - en motsatt placerad oscillator i verktygens växelhus som motverkar luft och rörelseenergin vid användning. Avvibreringssystemet bidrar därmed med en vibrationssänkning till en nivå på 11 m/s2. Detta resulterar i att arbetet med verktygen blir mer arbetsvänligt.

Alla fyra modeller har ett antal beprövade produktfördelar; en justerbar hastighetskontroll för träffsäkra borrningar, en roterande borstplatta för ett jämnhögt vridmoment – i såväl framåt som bakåt rotationer. Vidare har samtliga modeller också ett roteringsstopp vid mejsling, en SDS-plus verktygshållare och kulringar för att förebygga kabelbrott.

Ny förvaring: L-Case
I tillägg till den existerande L-Boxxen lanseras den robusta L-Case lådan. Lådan går att stapla på en L-Boxx och ersätter den tidigare plastversionen. Inuti lådan finns det gott om plats till att förvara verktyg, sladdar och tillbehör samt att lådan flexibelt går att konfigurera.

Verktygen är tillgängliga hos utvalda återförsäljare av professionella verktyg under hösten 2016 i olika paketlösningar. Priserna kommer att ligga på ett rekommenderat pris mellan 1745-2795 kr exklusive moms.

Effekt 880 W 880 W 830 W 830 W
Max. slagstyrka enligt EPTA 3,2 J 3,2 J 2,7 J 2,7 J
Slagstyrka vid angivet varvtal 0 – 4,000 rpm 0 – 4,000 rpm 0 – 4,000 rpm 0 – 4,000 rpm
Angivet varvtal 0 – 900 rpm 0 – 900 rpm 0 – 900 rpm 0 – 900 rpm
Max. borrdiameter i betong med borrbits 28 mm 28 mm 26 mm 26 mm
Max. borrdiameter i murverk med borrbits 68 mm 68 mm 68 mm 68 mm
Max. borrdiameter
i stål
13 mm 13 mm 13 mm 13 mm
Max. borrdiameter
i trä
30 mm 30 mm 30 mm 30 mm
Vibrationsvärden(borrning/mejsling) 11,0/11,0 m/s² 110/11,0 m/s² 16,5/14,0 m/s² 17,5/14,0 m/s²
Dimensioner (längd x bredd x höjd) 402 x 83 x 216 mm 379 x 83 x 216 mm 407 x 83 x 210 mm 377 x 83 x 210 mm
Vikt 3,1 kg 2,9 kg 2,9 kg 2,7 kg
  • Inklusive L-Case
  • Inklusive L-Boxx
  • 2595 kr
  • 2795 kr
  • 2295 kr
  • 2495 kr
  • 1995 kr
  •  ‒
  • 1745 kr

*Samtliga siffror är preliminära och bygger på interna mätningar

För ytterligare information, kontakta:
Sandra Olt, Geelmuyden Kiese, +46 (0) 70 745 36 83, sandra.olt@gknordic.com

Johannes Thorsen, Bosch A/S, Johannes.thorsen@dk.bosch.com

Bosch kundservice: 08-750 18 20, www.bosch.se

Om Bosch:
Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns på www.bosch.se och www.bosch-press.com