Lättast i klassen: Nya kompakta 14,4/18 V-nyheter från Bosch

• Sladdlösa borrskruvdragare och kombimaskiner med två-växlad planetväxel för mer krävande arbeten
  • 4 gånger längre livstid med Bosch Premium lithiumjonteknik
  • Samma längd på GSR/GSB 14,4/18 volt som på GSR/GSB 10,8 volt
  • En del av Boschs ”lightseries”

De sladdlösa nyheterna GSR och GSB 14,4-2-LI Professional och GSR och GSB 18-2-LI Professional från Bosch är ännu lättare och 10-15 procent mindre än sina förgångare. Det gör dem lättast i klassen. Den nya light-serien GSR/GSB på 14,4/18 volt har samma storlek på maskinhuvudet om Bosch GSR/GSB 10,8 volt. Det är bara batteripaketens storlek som skiljer dem åt. Borrskruvdragarna GSR 14,4-2-LI och 18-2-LI Professional väger endast 1,2 respektive 1,3 kilo och mäter 169 mm. Kombimaskinerna GSB 14,4-2-LI och 18-2-LI Professional väger 1,3 och 1,4 kilo och är 187 mm höga. Maskinerna har ett slankt skaft och med kort design och lätt vikt är det enkelt att använda dem även i trånga utrymmen där större maskiner inte kommer åt, och vid längre arbeten ovanför huvudhöjd.

– Den ligger väldigt bra i handen. Jag skulle nog säga att det är den bästa skruvdragaren jag någonsin använt, säger David Götestam, snickare på Mats Wikman byggnads AB som testat GSR 18-2-LI.

Tvåväxlad planetväxel för kraftfull skruvdragning och borrning
De nya sladdlösa maskinerna har en optimerad tvåväxlad planetväxellåda med metallväxel och flexibla användningsmöjligheter vid skruv- och borrarbeten. De är utformade för hastigheter mellan 0-400 varv per minut på första växeln, på andra växeln klarar 14,4-modellerna 0-1300 varv per minut och 18V-modellerna 0-1350 varv per minut. Den 10 mm långa Auto Lock-funktionen ger snabba och enkla verktygsbyten och gör det möjligt att borra hål med en diameter på upp till 30 mm i trä och 10 mm i metall. Den maximala skruvdiametern är 7 mm. De sladdlösa maskinerna GSB 14,4-2-LI och 18-2-LI Professional har en integrerad slagborrsfunktion för borrning av hål på upp till 10 mm i tegel.

Användningsområden
Borrskruvdragarna GSR 14,4-2-LI och 18-2-LI Professional är särskilt lämpliga för snickare, elektriker och rörmokare och gör arbetet lättare vid exempelvis montering av glidskenor på lådor, gångjärn på skåpluckor eller när vägguttag eller strömbrytare ska monteras.

Verktygen har även funktionerna motorbroms för precisionsjobb vid serieskruvdragning och integrerad LED-belysning som lyser upp mörka arbetsområden samt ett bältesclips som gör att du alltid kan ha verktyget inom räckhåll.

GSR och GSB 14,4-2-LI Professional samt GSR och GSB 18-2-LI Professional finns i två versioner hos ledande återförsäljare av professionella verktyg från maj 2013. Maskinerna levereras i en L-boxx med två stycken 1,5 Ah-lithiumbatterier och en laddare.

Specifikationer GSR 14,4-2-LI Professional
(ersätter den äldre GSR 14,4-2-LI Professional)
GSR 18-2 LI Professional(ersätter den äldre GSR 18-2-LI Professional) GSB 14,4-2-LI Professional
(ersätter den äldre GSB 14,4-2-LI Professional)
GSB 18-2 LI Professional(ersätter den äldre GSB 18-2-LI Professional)
Batterispänning 14,4 V 18 V 14,4 V 18 V
Batterikapacitet 1,5 Ah 1,5 Ah 1,5 Ah 1,5 Ah
Längd 169 mm 169 mm 187 mm 187 mm
Varvtal obelastad
(1:a/2:a växeln)
0-400/1300 varv/min 0-400/1350 varv/min 0-400/1300 varv/min 0-400/1350 varv/min
Max. vridmoment (hård/mjuk skruvdragning) 34/16 Nm 38/16 Nm 35/17 Nm 40/17 Nm
Max. slagfrekvens Ingen Ingen 19500 varv/min 19500 varv/min
Max. borrdiameter i trä/stål/tegel 30/10/ mm 30/10/ mm 30/10/10 mm 30/10/10 mm
Max. skruvdiameter 7 mm 7 mm 7 mm 7 mm
Vikt (inkl. batteri) 1,2 kg 1,3 kg 1,3 kg 1,4 kg
Pris, exkl. moms 1 498 kronor 1 598 kronor 1 698 kronor 1 798 kronor

Pressbilder i hög upplösning kan hämtas här: www.holm.dk/GSR_GSB_14_4_18

För test av verktyg, pressbilder eller ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden.Kiese, 070-776 21 51, ans@geelmuyden-kiese.se
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Boschkoncernen är en världsledande leverantör av teknik och tjänster. Omkring 306 000 anställda bidrog under 2012 till en omsättning på 52,5 miljarder euro. Sedan början av 2013 har verksamheten delats in i fyra områden: fordonsteknik, industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med cirka 360 dotterbolag och regionala företag i över 50 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,8 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler cirka 4800 patent om året globalt. Bosch produkter är utvecklade för att förbättra livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar. På så sätt erbjuder Bosch lösningar som är ”Invented for life”.

Citat

Den ligger väldigt bra i handen. Jag skulle nog säga att det är den bästa skruvdragaren jag någonsin använt.
David Götestam, snickare på Mats Wikman byggnads AB som testat GSR 18-2-LI