Liten ergonomisk cirkelsåg med samma skärkapacitet som de stora maskinerna

• 15 procents djupare snitt med samma klinga tack vare speciell växelhusgeometri
  • Kompatibel med Bosch styrskenor för precisa snitt
  • Kompakt konstruktion och lätt vikt på bara 3,8 kg

De två nya handhållna cirkelsågarna från Bosch – GKS 55+ G Professional och GKS 55+ GCE Professional – ger ett 15 procent djupare snitt jämfört med tidigare modeller med samma sågklinga. Detta tack vare en ny växelhusgeometri med två speciella detaljer: storleken på och placeringen av spindeln. Dels är den centralt monterade växelhusspindeln betydligt mindre än på de traditionella systemen, dels är den andra spindeln placerad ovanpå och förskjuten till sidan och är därför inte inne i den skärande axeln, vilket gör att sågklingan kan skära djupare. Den nya cirkelsågen ger snickare, takläggare och andra professionella användare fler användningsmöjligheter samtidigt som den är lätt och smidig.

Stor precision med Bosch-styrskenssystem
Den nya handhållna cirkelsågen ger hantverkare stor precision. Både GKS 55+ G Professional och GKS 55+ GCE Professional kan användas med Bosch FSN Professional styrskenssystem. Den robusta bottenplattan av gjuten aluminium är utrustad med exakt frästa spår, som också gör maskinerna kompatibla med styrskenor från andra tillverkare. Samtidigt är rotationspunkterna i de två cirkelsågarna designade på ett sådant sätt att sågklingans position är identiskt i snitt i 45 och 90 graders vinkel. Det är därför möjligt att göra dessa snitt med samma styrskenssystem.

Cirkelsågen har ett skärdjup på 63 mm, en vikt på endast 3,8 kg och kraftfulla motorer, vilket garanterar hög skärhastighet. GKS 55+ G Professional har en effekt på 1200 watt, medan GKS 55+ GCE Professional har en motoreffekt på 1350 watt. GKS 55+ GCE är också utrustad med ständiga elektronik och möjlighet att välja mellan sex hastigheter. Maskinen håller således en kontinuerlig hastighet även vid djupa snitt i hårt material och är lämplig för att skära i flera olika material, exempelvis trä, mjukare metaller såsom mässing eller aluminium och värmekänsliga plaster. Båda cirkelsågarna är utrustade med en integrerad bromsfunktion, som gör att sågklingan stannar på några få sekunder när maskinen stängs av för att skydda både användaren och materialet.

Ett komplett system
Bosch har ett komplett system som innehåller både verktyg, styrskena och tillbehör.

• Bosch FSN Professional styrskenssystem består av skenor som är från 800 millimeter till 3 100 millimeter långa. Systemet innefattar fästelementet FSN VEL Professional som gör det möjligt att kombinera flera styrskenor snabbt och korrekt, vinkelanslaget FSN WAN Professional och skruvtvingarna FSN KZW Professional.

De handhållna cirkelsågarna finns tillgängliga från ledande återförsäljare av professionella verktyg från augusti 2015. Det rekommenderade priset för GKS 55+ G Professional och GKS 55+ GCE Professional är 1595 kr exkl. moms respektive 1645 kr exkl. moms. Styrskenor och sågblad är en del av Boschs tillbehör.

Specifikationer
GKS 55+ G Professional GKS 55+ GCE Professional
Nominell effekt 1200 W 1350 W
Oscillationsfrekvens obelastad 4900 omdr./min. 2.100-4.700 omdr./min.
Sågdjup 63/47 mm 63/47 mm
Sågklingas diameter 165 mm 165 mm
Sågklingsborrens diameter 20 mm 20 mm
Vikt 3,8 kg 3,8 kg

Högupplösta bilder kan hämtas här: http://www.holm.dk/GKS_55_plus_G_GCE

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Wahlström, Geelmuyden Kiese,
Telefon: 073-965 24 12, e-post: daniel.wahlström@gknordic.com

Om Bosch
Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2014 har företaget cirka 290,000 medarbetare och omsätter 48,9 miljarder euro. Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2014 ansökte Bosch om cirka 4600 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.