Marknadens mest kompakta 5,0 Ah-batteri till 18 V-klassen

• Minsta och lättaste 5,0 Ah-batteriet på marknaden
  • Kompatibel med alla Bosch Professional lithium-maskiner i 18 V-klassen
  • Lång livslängd tack vare den unika CoolPack-teknologin

Bosch är återigen aktuella med en batteriuppgradering. Den här gången är det 18 V-maskinerna som får extra kraft. De nya 5,0 Ah-batterierna förlänger driftstiden med 25 procent jämfört med Bosch 4,0 Ah-batterier, och 100 procent jämfört med batterier utan CoolPack-teknologin. Med en storlek på 11,5 x 7,5 x 5,5 cm och en vikt på 620 g är 5,0 Ah-batteriet minst och lättast på marknaden.

CoolPack-teknologin garanterar fullt kapacitetsutnyttjande
Batterier kan bli väldigt varma om de är i bruk under en längre tid, och ju varmare de blir, desto mer batterikraft krävs för olika uppgifter. Den unika CoolPack-teknologin avleder därför konstant värme vilket ökar batteriets livslängd. Om temperaturen tillfälligt ökar mycket snabbt, på grund av exempelvis överbelastning, reagerar Bosch Electronic Cell Protection (ECP). Systemet skyddar batteriet mot både överhettning, överbelastning och djupurladdning.

− De nya 5,0 Ah-batterierna har både ökad driftstid och livslängd. Samtidigt ger de nya batterierna gott om kraft för våra 18 volts-verktyg. Hantverkare kommer att uppleva hög prestanda, även för de uppgifter som kräver mer. CoolPack-teknologin garanterar att hantverkaren inte drabbas av ofrivilliga avbrott på grund av överhettning av batteriet, säger Niclas Andersen, produktchef på Bosch Professional.

Kompatibel med alla Bosch Professional 18 V-maskiner
Tack vare Bosch "Flexible Power System" kan hantverkare vara säkra på att de nya 5,0 Ah-batterierna passar alla 18 V-maskiner i verktygslådan. Systemet innebär nämligen att batterierna kan användas för alla maskiner i samma voltklass. Med två batterier ges möjligheten att alltid ha ett fulladdat batteri till hands. En undersökning med 740 svenska hantverkare som utförts av YouGov på uppdrag av Bosch visade att möjligheten att använda samma batteri till flera olika verktyg uppskattas av hantverkare. Faktum är att mer än hälften (52 procent) tycker det är viktigt eller mycket viktigt att verktygets batteri är kompatibelt med andra maskiner i samma voltklass.

Efterfrågan på verktyg med batteri
Studien visade även att svenska hantverkare föredrar att använda verktyg med batteri. 9 av 10 (88 procent) svarade att de föredrar sladdlösa verktyg om verktyget har samma prestanda som en maskin med sladd. 54 procent svarade vidare att maskinens drifttid är viktig eller mycket viktig för deras övergripande bedömning av maskinen.

De nya 5,0 Ah-batterierna finns hos ledande återförsäljare av professionella verktyg från den 1 maj 2014. Rekommenderat pris är 2 045 kronor exklusive moms. Batterierna finns även i ett paket med 2 stycken 5,0 Ah-batterier och laddare till ett rekommenderat pris på 4 495 kronor exklusive moms.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget YouGov. Totalt genomfördes 740 CAWI-intervjuer med svenskar som arbetar som hantverkare i åldern 18-74 år, under april-maj 2013.

Högupplösta pressfoton kan hämtas här: www.holm.dk/5_Ah_batteri

För test av verktyg eller ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Starkenberg, Geelmuyden Kiese, 070-776 21 51, anna.starkenberg@gknordic.com
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com
Bosch kundservice: 08-750 18 20, www.bosch.se

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.

Citat

De nya 5,0 Ah-batterierna har både ökad driftstid och livslängd. Samtidigt ger de nya batterierna gott om kraft för våra 18 volts-verktyg. Hantverkare kommer att uppleva hög prestanda, även för de uppgifter som kräver mer. CoolPack-teknologin garanterar att hantverkaren inte drabbas av ofrivilliga avbrott på grund av överhettning av batteriet.
Niclas Andersen, produktchef på Bosch Professional.