Nu kan du ladda 10,8 V-batterier från Bosch trådlöst

• „  2,5 Ah batteri för professionella Bosch sladdlösa verktyg i 10,8 V-klassen
  • „  Ökad produktivitet tack vare det innovativa ”Wireless Charging’ technology”
  • „  Mer flexibilitet tack vare stationära och mobila lösningar

Bosch prisbelönta ”Wireless Charging System” är nu kompatibel med 10,8 V verktyg. Den nya GBA 10,8 V 2,5 Ah OW-B Professional gör det möjligt för yrkeshantverkare att för första gången utnyttja fördelarna med trådlös induktionsladdning. Detta gör dem redo att användas i alla lägen. Laddaren är dessutom robustare än konventionella batteriladdare - de nya laddarna har inga kontaktpunkter och är tåliga mot vatten, damm och smuts. I tillägg till den stationära lösningen med en ram som kan monteras på arbetsbänkar, hyllor eller andra arbetsytor – kan den nya laddaren även användas mobilt genom lösningar som ”Wireless Charging L-Boxx Bay”. Med ett matchande inlägg kan 10,8 V-batterier laddas direkt i L-Boxx på väg till jobbet.

Bättre produktivitet, mindre planering
Att ladda verktygen mellan jobb gör det möjligt för yrkeshantverkare att använda sin tid mer effektivt. Det minimerar tiden för planering och sparar avsevärt med tid eftersom ”Wireless Charging L-Boxx Bay” kan ladda ett 2,5 Ah batteri med upp till 80 procent under 40-70 minuters tid beroende på energikälla och fordonstyp. Simultanladdning av två batterier möjliggör också en längre arbetstid på plats, vilket innebär att yrkeshanterverkare kan arbeta längre utan avbrott – även när krävande uppdrag tenderar att dra ut på tiden. Med ett fulladdat batteri kan den professionella skruvdragaren, GSR 10,8 V-EC Professional, skruva i upp till 1000 skruvar (4x40 millimeter) i mjukt trä. Samma sak gäller sågen GKS 10,8 V-LI Professional som kan såga igenom 25 meter av MDF-skivor med en tjocklek på 18 millimeter, liksom kontursågen GST 10,8 V-LI Professional som kan såga igenom upp till 7,5 meter mjukträsbrädor med en tjocklek på 24 millimeter. Laddningen sker genom användningen av 12 V-kontakten i fordonet. Systemet innefattar en spänningsomvandlare som ger rätt energiöverföring till laddningsstationen. Alternativt kan den mobila laddningen också bli kopplad direkt till ett existerande 220 V-uttag i fordonet. Yrkeshantverkare som behöver ladda induktiva batterier i sina fordon med begränsat utrymme kan förlita sig på ”Wireless Charging Car Charger” vars storlek efterliknar den stationära laddningsstationen på 17x12 centimeter samt har en 12 V-anslutning. ”Wireless Charging System” har imponerat på expertkåren och har vunnit flertalet priser, bland annat Plus X Award för ”Best Product 2015/2016”. Bosch erhöll även utmärkelsen ”Most Innovative Brand 2015” inom verktygskategorin.

10,8 V batterier är kompatibla med existerande system
Professionella hantverkare som redan använder en GAL 1830 W Professional laddare eller en ”Wireless Charging L-Boxx Bay” kan använda enheterna för att ladda 10,8 V batterier direkt, då de är kompatibla med redan existerande system. Vidare är den en del av ”Flexible Power System” från Bosch som innebär att laddaren är kompatibel med alla sladdlösa verktyg inom samma volt-klass med undantag för vissa verktyg med en annan design. 10,8 V sortimentet omfattar för närvarande 27 enheter – från borrmaskiner till dammskydd.

10,8 V ”Wireless Charging”-batterierna är tillgängliga hos ledande återförsäljare av professionella verktyg från den 26 maj. Laddaren kommer att säljas i följande utföranden:

• Separat 695 kr
  • Som ett start set med ett batteri och en ”Wireless Charging” GAL 1830 W Professional för 1245 kr

Alla priser är rekommenderade priser exklusive moms.

Specifikationer GBA 10,8 V 2,5 Ah OW-B Professional
Batteri Volt/kapacitet 10,8 V / 2,5 Ah
Laddningstid Wireless Charging L-Boxx Bay
  • 80 % med 12 V
  • 80 % med 220 V
  • 70 minuter*
  • 40 minuter*
Laddningstid med GAL 1830 W Professional laddare 45 minuter (80 %)
Dimensioner
(längd x bredd x höjd)
102 x 82 x 108 mm
Vikt 420 g

*Beroende på fordonstyp

Daniel Wahlström, presskontakt Geelmuyden Kiese, 073-965 24 12, daniel.wahlstrom@gknordic.com
Johannes Thorsen, Regional Business Manager Bosch A/S, johannes.thorsen@dk.bosch.com

I Boschkoncernens elverktygsområde finns några av världens mest sålda elverktyg, mätverktyg och tillbehör. Under 2015 genererade de drygt 20 000 medarbetarna 4,8 miljarder euro i intäkter varav ca 85 procent utanför Tyskland. Med varumärken som Bosch, Skil och Dremel står elverktygsområdet för kundfokus och ingenjörsframsteg. De viktigaste framgångsfaktorerna är innovationskraft och innovationstakt. Boschs professionella elverktyg genererade cirka en tredjedel av sin försäljning under 2015 från produkter som funnits på marknaden i mindre än två år. Under 2016 kommer Bosch elverktyg återigen lansera fler än 100 nya produkter på den tyska marknaden i sina fyra affärssegment: elverktyg, tillbehör, mätverktyg och trädgårdsredskap.

Boschkoncernen är en ledande global leverantör av teknik och tjänster som sysselsätter cirka 375 000 medarbetare i hela världen (den 31 december 2015). Företaget omsatte 70,6 miljarder euro år 2015. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobila lösningar, Industriell teknologi, Konsumtionsvaror och Energi- och byggnadsteknik. Boschkoncernen innefattar Robert Bosch GmbH och dess cirka 440 dotterbolag och regionala företag i ett 60-tal länder. Inkluderar man säljavdelningen och servicepartners täcker Boschs globala tillverkning och försäljningsnätverk cirka 150 länder. Grunden för företagets framtida tillväxt är den innovativa styrkan. Bosch sysselsätter 55 800 medarbetare inom forskning och utveckling på 118 platser över hela världen. Boschkoncernens strategiska mål är att erbjuda innovationer för ett uppkopplat liv. Bosch förbättrar livskvaliteten i hela världen med produkter och tjänster som är innovativa och skapar entusiasm. Kort och gott, Bosch erbjuder teknik som är "Invented for life."

Ytterligare information finns på www.bosch.se och www.bosch-press.com