Ny kap- och geringssåg för proffsen

• „  Elektrisk styrning av varvtalet underlättar arbete i olika material
  • „  Sågklingan kan enkelt bytas utan hjälp av verktyg
  • „  Kan vinklas 47° åt höger och vänster

Hantverkarens behov har stått i centrum när Bosch har utvecklat de två nya kap- och geringssågarna GCM 8 SDE Professional och GCM 12 SDE Professional. Båda sågarna är enkla att använda, inte minst tack vare de olika inställningarna som snabbt och smidigt kan anpassa sågen efter olika material. En helt ny funktion är dessutom möjligheten att vinkla sågen 47° åt höger och vänster.

Den nya kap- och geringssågen från Bosch uppfyller flera behov som finns i branschen: GCM 8 SDE Professional är otroligt kompakt och väger inte mer än 18,5 kg, vilket gör den till ett självklart val för till exempel golvläggare och snickare som behöver bära med sig sågen. GCM 12 SDE Professional har en skärkapacitet på upp till 120 x 400 mm med en standard sågklinga på 305 mm. Det är en av de högsta skärkapaciteterna i klassen och gör det möjligt för till exempel rörmokare och anläggningsarbetare att skära stora diameter i träbjälkar och plank.

Klarar att skära i olika material enkelt och precist
För tillskärning av olika material som trä, plast och metall har de nya sågarna ett varierande varvtal. GCM 8 SDE Professional har ett varvtal på mellan 3 500 till 5000 varv/minut, vilket gör den väl anpassad till sågning i till exempel golvskivor och kabelkanaler. GCM 12 SDE Professional har ett varvtal på mellan 3 100 och 4000 varv/min, vilket gör den väl anpassad till sågning i aluminiumprofiler. Sågarna är utrustade med den smarta SDS-klickmuttern, vilket gör att sågklingan kan bytas snabbt och smidigt, utan hjälp av ytterligare verktyg. En annan egenskap som nu också finns på GCM 8 SDE Professional, är lutningsinställning som gör det möjligt att luta sågen 47° till både höger och vänster. Lutningslåsen är placerade på sågens högra sida vid sidan av inställningsskalan. Låsets position gör den enkel att använda samtidigt som hantverkaren lättare kan ställa in skärvinkeln med större precision.

Rent arbete med effektivt 2-punkts dammutsugningssystem
För att säkra ett effektiv dammskydd är båda sågarna utrustade med dammsuguttag på två ställen på maskinen. Den ena utsugningskanalen är som alltid placerad bak på själva sågen, medan det andra utsuget är placerat på själva sågarmen. Genom att koppla på en dammsugare minskar man därmed damm och spån på sågbladet under arbetet. Båda sågarna är kompatibla med Boschs Click & Clean-system.

Sågarna är dessutom utrustade med ett laserljus som projiceras på arbetsytan för en mer exakt sågning, ett handtag som gör den enklare att bära med sig samt två inbyggda bordsförlängare som bidrar till en stabilare arbetsplats när man arbetar med större arbetsstycken.

Kap- och geringssågen finns tillgänglig hos utvalda återförsäljare. GCM 8 SDE Professional och GCM 12 SDE Professional har ett rekommenderat pris på 5 345 SEK respektive 8 645 SEK exkl. moms.

Specifikationer
GCM 8 SDE Professional GCM 12 SDE Professional
Nominell effekt 1600 W 1800 W
Varvtal, obelastad 3500-5000 varv/min. 3100-4000 varv/min.
Skärkapacitet 70 x 312 mm 120 x 400 mm
Sågklingediameter 305 mm 305 mm
Gerinställning 52° V/60° H 52° V/60° H
Lutningsinställning 47° V/47° H 47° V/47° H
Vikt 18,5 kg 28,4 kg

Högupplösta bilder kan hämtas här .

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Wahlström, Geelmuyden Kiese,
e-post: daniel.wahlstrom@gknordic.com

Bosch kundservice: 08-750 18 20, www.bosch.se

Om Bosch
B oschkoncernen är en världsledande leverantör av teknik och tjänster. Omkring 306 000 anställda bidrog under 2012 till en omsättning på 52,5 miljarder euro. Sedan början av 2013 har verksamheten delats in i fyra områden: fordonsteknik, industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med cirka 360 dotterbolag och regionala företag i över 50 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,8 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler cirka 4800 patent om året globalt. Bosch produkter är utvecklade för att förbättra livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar. På så sätt erbjuder Bosch lösningar som är ”Invented for life”.

Ytterligare information finns på www.bosch.se och www.bosch-press.com .

Om oss

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2014 har företaget cirka 290,000 medarbetare och omsätter 48,9 miljarder euro. Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2014 ansökte Bosch om cirka 4600 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”. Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH. Ytterligare information finns på www.bosch.se.