Ny kraftfull 18 volts-borrhammare från Bosch med integrerad dammsugning

• 50 procent högre slagstyrka än den tidigare kraftfullaste EC-modellen
  • Användarskydd och kontroll med säkerhetsfunktionen KickBack Control
  • Förbättrad ergonomi med vibrationsdämpning och ny design

Bosch lanserar den första 18 volts-borrhammaren med integrerad dammsugning i modellerna GBH 18V-26 Professional som har en fast snabbspänningschuck och GBH 18V-26 F Professional som har en utbytbar snabbspänningschuck. Tack vare maskinernas EC-motorer med en slagstyrka på 2,6 joule har de 50 procent starkare slagkraft än den tidigare mest kraftfulla 18 volts-borrhammaren. De kan därmed jämföras med en nätdriven apparat, som t.ex. GBH 2-26.

Dammsugaren GDE 18V-16 Professional sätts vid behov på borrhammaren och möjliggör därmed ett arbete under så dammfria förhållanden som möjligt inomhus. Vid exempelvis takarbete är denna funktion extra användbar. Dammbortsugningen har en egen motor, som drivs av borrhammarens uppladdningsbara batteri, samt en Auto Power På/Av-funktion. Det integrerade HEPA-filtret utgör ett pålitligt dammskydd och kan enkelt rengöras precis som dammbehållaren.

Fokus på ergonomi och säkerhet
Bosch har gjort om designen och optimerat den nya 18 volts-borrhammaren för ett så ergonomiskt arbete som möjligt. Handtaget ligger nu i linje med borraxeln vilket skapar en L-form som underlättar arbetet. Borrhammaren är dessutom utrustad med ett dämpningselement som effektivt reducerar vibrationerna.

För att öka säkerheten är borrhammaren utrustad med säkerhetsfunktionen KickBack Control. Om verktyget oförutsett skulle rotera runt borraxeln på grund av att borren fastnar, stänger den integrerade sensorn av motorn på en bråkdels sekund. Detta förebygger ett plötsligt bakslag hos verktyget och minskar därmed risken för att användaren skadar sig.

Teknisk information

Specifikationer
GBH 18V-26
Professional
GBH 18V-26 F
Professional
Batterispänning/-kapacitet 18 V/6,0 Ah 18 V/6,0 Ah
Enkelslagsenergi 2,6 Joule 2,6 Joule
Antal slag vid nominellt varvtal 0 – 4.350 varvmin 0 – 4.350 varvmin
Nominellt varvtal 890 varvmin 890 varvmin
Max. borrdiameter
i trä/murverk med ihålig borrkrona/betong
30/13/68/26 mm 30/13/68/26 mm
Svängningsemissionsvärde
borra/mejsla
13,0/9,0 m/s² 13,0/9,0 m/s²
Utbytbar snabbspänningschuck Nej Ja
Mått
(längd x bredd x höjd)
348 x 90 x 225 mm 378 x 90 x 225 mm
Vikt (inkl. batteri) 3,5 kg 3,6 kg
Leveransomfattning/pris*
  • Solo-apparat med djupanslag, maskinduk, extra handtag i L-BOXX: 3 145 SEK
  • Apparat med 2 x 6,0 Ah batteri, GAL 1880 CV Professional, snabbyteschuck, djupanslag, maskinduk, extra handtag i L-BOXX: 4 895 SEK

• Apparat med 2 x 6,0 Ah batteri, GAL 1880 CV Professional, snabbyteschuck, djupanslag, maskinduk, extra handtag och GDE 18V-16 Professional i L-BOXX: 5 245 SEK finns tillgänglig från maj 2017

Specifikationer
GDE 18V-16 Professional
Borrdiameter 4 – 16 mm
Max. borrlängd 165 mm
Max. borrdjup 100 mm
Mått
(längd x höjd x bredd)
  • 369 x 229 x 87 mm
    (med fastchucks-dammsugare)
  • 398 x 229 x 87 mm
    (med dammsugare till utbyteschuck)
Filter HEPA
Vikt 1,2 kg
Leveransomfattning/pris*
  • Dammsugare i kartong: 1 195 SEK tillgänglig från maj 2017
  • i ett set med GBH 18V-26 F Professional (se ovan): 5 795 SEK, tillgänglig från maj 2017

*Samtliga prisangivelser är ej bindande prisrekommendationer exklusive moms. Med reservation för ändringar.

För ytterligare information, kontakta:
Sandra Olt, Geelmuyden Kiese, 070-745 36 83, sandra.olt@gknordic.com
Bosch kundservice: 08-750 18 20, www.bosch.se

Om Bosch
I Boschkoncernens elverktygsområde finns några av världens mest sålda elverktyg, mätverk-tyg och tillbehör. Under 2015 genererade de drygt 20 000 medarbetarna 4,8 miljarder euro i in-täkter varav ca 85 procent utanför Tyskland. Med varumärken som Bosch, Skil och Dremel står elverktygsområdet för kundfokus och ingenjörsframsteg. De viktigaste framgångsfaktorerna är innovationskraft och innovationstakt. Boschs professionella elverktyg genererade cirka en tred-jedel av sin försäljning under 2015 från produkter som funnits på marknaden i mindre än två år. Under 2016 kommer Bosch elverktyg återigen lansera fler än 100 nya produkter på den tyska marknaden i sina fyra affärssegment: elverktyg, tillbehör, mätverktyg och trädgårdsredskap. Boschkoncernen är en ledande global leverantör av teknik och tjänster som sysselsätter cirka 375 000 medarbetare i hela världen (den 31 december 2015). Företaget omsatte 70,6 miljarder euro år 2015. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobila lösningar, Industriell tek-nologi, Konsumtionsvaror och Energi- och byggnadsteknik. Boschkoncernen innefattar Robert Bosch GmbH och dess cirka 440 dotterbolag och regionala företag i ett 60-tal länder. Inkluderar man säljavdelningen och servicepartners täcker Boschs globala tillverkning och försälj-ningsnätverk cirka 150 länder. Grunden för företagets framtida tillväxt är den innovativa styr-kan. Bosch sysselsätter 55 800 medarbetare inom forskning och utveckling på 118 platser över hela världen. Boschkoncernens strategiska mål är att erbjuda innovationer för ett uppkopplat liv. Bosch förbättrar livskvaliteten i hela världen med produkter och tjänster som är innovativa och skapar entusiasm. Kort och gott, Bosch erbjuder teknik som är "Invented for life."

Om oss

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2014 har företaget cirka 290,000 medarbetare och omsätter 48,9 miljarder euro. Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2014 ansökte Bosch om cirka 4600 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”. Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH. Ytterligare information finns på www.bosch.se.