Ny trådlös slipmaskin för professionella från Bosch - den första på marknaden

• „  Flexibel tack vare utbytbara plattor
  • „  Lätt, kompakt och praktisk – och kan användas med bara en hand
  • „  Vakuumsystem som skyddar både hälsa och verktyg

Med GSS 18 V-LI Professional är Bosch den första tillverkaren på marknaden att lansera en trådlös 18 V slipmaskin. Slipmaskinen ger hantverkare och målare ökad flexibilitet vid slipning jämfört med liknande modeller från Boschs konkurrenter. Grundskiktet har tre olika plattor, varav en kvadratisk, en rektangulär och en trekantig som hantverkare kan använda för att snabbt och enkelt ställa in sina slipmaskiner inför varje uppgift. Sandpappret fästs med hjälp av ett Easy Fit-klämsystem eller ett mikromonteringssystem (velcro). Med en vikt på endast 1,5 kg är vektyget lätt, och tack vare de mjuka och ergonomiska handtagen kan det enkelt flyttas i olika riktningar med endast en hand.

Klarar tuffa områden som annars är svåra att nå
Med den trådlösa slipmaskinen GSS 18 V-10 Professional kan hantverkare arbeta över huvudhöjd och på platser som annars är svåra att nå. Verktyget gör det även enklare att slipa på känsliga material eftersom den inte har några sladdar som kan skada den polerade ytan. Den trådlösa slipmaskinen kan köpas med en fyrkantig slipplatta eller med alla tre olika slipplattor.

Slipmaskinen har ett effektivt vakuumsystem som skyddar både hälsa och verktyg under arbetet då dammet sugs upp av mikrofiltret i den tillhörande dammlådan.

Rekommenderat pris för GSS 18 V-LI i L-BOX: 1345 kr.
Den trådlösa slipmaskinen finns tillgänglig från januari 2017.

För ytterligare information, kontakta:
Sandra Olt, Geelmuyden Kiese, 070-745 36 83, sandra.olt@gknordic.com

Bosch kundservice: 08-750 18 20, www.bosch.se

Om Bosch
I Boschkoncernens elverktygsområde finns några av världens mest sålda elverktyg, mätverk-tyg och tillbehör. Under 2015 genererade de drygt 20 000 medarbetarna 4,8 miljarder euro i in-täkter varav ca 85 procent utanför Tyskland. Med varumärken som Bosch, Skil och Dremel står elverktygsområdet för kundfokus och ingenjörsframsteg. De viktigaste framgångsfaktorerna är innovationskraft och innovationstakt. Boschs professionella elverktyg genererade cirka en tred-jedel av sin försäljning under 2015 från produkter som funnits på marknaden i mindre än två år. Under 2016 kommer Bosch elverktyg återigen lansera fler än 100 nya produkter på den tyska marknaden i sina fyra affärssegment: elverktyg, tillbehör, mätverktyg och trädgårdsredskap.

Boschkoncernen är en ledande global leverantör av teknik och tjänster som sysselsätter cirka 375 000 medarbetare i hela världen (den 31 december 2015). Företaget omsatte 70,6 miljarder euro år 2015. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobila lösningar, Industriell tek-nologi, Konsumtionsvaror och Energi- och byggnadsteknik. Boschkoncernen innefattar Robert Bosch GmbH och dess cirka 440 dotterbolag och regionala företag i ett 60-tal länder. Inklude-rar man säljavdelningen och servicepartners täcker Boschs globala tillverkning och försälj-ningsnätverk cirka 150 länder. Grunden för företagets framtida tillväxt är den innovativa styr-kan. Bosch sysselsätter 55 800 medarbetare inom forskning och utveckling på 118 platser över hela världen. Boschkoncernens strategiska mål är att erbjuda innovationer för ett uppkopplat liv. Bosch förbättrar livskvaliteten i hela världen med produkter och tjänster som är innovativa och skapar entusiasm. Kort och gott, Bosch erbjuder teknik som är "Invented for life."