Nya appen Bosch Pocket Assistant – enkelt att hitta rätt produkt

• „  Snabbt och enkelt: hitta allt du behöver veta om verktyget och tillbehören genom en skanning
  • „  Molnbaserad lösning: tillgång till information när som helst, var som helst
  • „  Bättre service och garanti: enkel automatisk registrering
  • „  Tillgänglig utan kostnad som ett tillägg till Bosch Toolbox-appen

Bosch Pocket Assistants motto är "Hitta den produkt du behöver snabbt och enkelt". Den är ett tillägg till gratisappen Bosch Toolbox och hjälper hantverkare hitta rätt verktyg eller tillbehör. Allt som krävs är tre enkla steg: bara öppna Bosch Pocket Assistant, skanna Bosch produkten eller förpackningen med din smartphone och nu har du tillgång till all tillgänglig information om produkten, inklusive tekniska detaljer och instruktionsfilmer. Den nya produktidentifieringsfunktionen implementerad av Bosch i denna form är den första i världen. Den kombinerar olika tekniker, såsom bild- och textigenkänning, för att säkerhetsställa tillförlitliga resultat. Bosch Pocket Assistant går ett steg längre: den känner inte bara igen den skannade produkten, den ger också rekommendationer om vilka tillbehör som är bäst lämpade till vilka produkter. Utöver detta, kan hantverkare beställa verktyg och tillbehör direkt online via appen.

Molnbaserad lösning: tillgång till information när som helst, var som helst
Nu kan du få information när som helst, var som helst. Detta innebär, till exempel, att hantverkare kan se till att de har rätt sandpapper för arbetet som ska utföras eller rätt sågblad för sågen i varukorgen. Alla produkter från det aktuella produktområdet lagras i Boschmolnet som appen hämtar sin information från. Bosch utnyttjar ständigt möjligheterna i digitaliseringen och den ökande användningen av smartphones för att leverera innovativa lösningar till yrkesverksamma.

Bättre service och garanti: enkel automatisk registrering
Tjänster såsom registrering av elverktyg för den utökade treårsgarantin, förenklas också genom Bosch Pocket Assistant. Istället för att skriva in detaljer såsom serienummer i registreringsformulären, är allt du behöver göra skanna med Bosch Pocket Assistant - produkten identifieras, och data förs in automatiskt. Samma sak gäller beställning av reparationer eller registrering av verktyg för "TrackMyTools", det molnbaserade Bosch systemet för administration och lokalisering av verkstadsutrustning. Automatisk registrering sparar tid och eliminerar fel som kommer med manuell överföring.

Bosch Pocket Assistant är nu tillgänglig som ett gratis tillägg till Bosch Toolbox appen i Google Play Store och i Apples Appstore för smartphones med Android och iOS operativsystem. Med start i maj och framåt är den automatiska registreringen implementerad i både reparationsbeställningsfunktionen och i "TrackMyTools", och är också tillgänglig som en gratis uppdatering.

Daniel Wahlström, Geelmuyden Kiese, 073-965 24 12, daniel.wahlstrom@gknordic.com
Johannes Thorsen, Bosch A/S, Johannes.thorsen@dk.bosch.com

I Boschkoncernens elverktygsområde finns några av världens mest sålda elverktyg, mätverktyg och tillbehör. Under 2015 genererade de drygt 20 000 medarbetarna 4,8 miljarder euro i intäkter varav ca 85 procent utanför Tyskland. Med varumärken som Bosch, Skil och Dremel står elverktygsområdet för kundfokus och ingenjörsframsteg. De viktigaste framgångsfaktorerna är innovationskraft och innovationstakt. Boschs professionella elverktyg genererade cirka en tredjedel av sin försäljning under 2015 från produkter som funnits på marknaden i mindre än två år. Under 2016 kommer Bosch elverktyg återigen lansera fler än 100 nya produkter på den tyska marknaden i sina fyra affärssegment: elverktyg, tillbehör, mätverktyg och trädgårdsredskap.

Boschkoncernen är en ledande global leverantör av teknik och tjänster som sysselsätter cirka 375 000 medarbetare i hela världen (den 31 december 2015). Företaget omsatte 70,6 miljarder euro år 2015. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobila lösningar, Industriell teknologi, Konsumtionsvaror och Energi- och byggnadsteknik. Boschkoncernen innefattar Robert Bosch GmbH och dess cirka 440 dotterbolag och regionala företag i ett 60-tal länder. Inkluderar man säljavdelningen och servicepartners täcker Boschs globala tillverkning och försäljningsnätverk cirka 150 länder. Grunden för företagets framtida tillväxt är den innovativa styrkan. Bosch sysselsätter 55 800 medarbetare inom forskning och utveckling på 118 platser över hela världen. Boschkoncernens strategiska mål är att erbjuda innovationer för ett uppkopplat liv. Bosch förbättrar livskvaliteten i hela världen med produkter och tjänster som är innovativa och skapar entusiasm. Kort och gott, Bosch erbjuder teknik som är "Invented for life."

Ytterligare information finns på www.bosch.se och www.bosch-press.com