Säkrare vinkelslipar med nytt intelligent bromssystem

• Kraftfulla små vinkelslipar med magnetbroms som även fungerar vid strömavbrott

• Upp till 70 procent kortare inbromsningstid än traditionella modeller

• Underhållsfritt bromssystem opåverkat av maskinens och kolborstens livslängd

Bosch lanserar en ny serie med åtta små vinkelslipar för proffs, var och en utrustad med ett intelligent bromssystem. Ett system som är först med att fungera magnetiskt. Till skillnad från mekaniska och elektroniska bromssystem, så är det magnetiska systemet pålitligt även vid strömavbrott och ser till att vinkelsliparna stannar 70 procent snabbare än vinkelslipar utan bromssystem. Den korta retardationstiden är en särskild fördel inom industriell produktion. Eftersom skivan stannar fortare, kan hantverkaren enkelt ställa ifrån sig maskinen mellan jobben och snabbare återuppta arbetet vilket sparar både tid och pengar.

Hög säkerhetsstandard för optimerat användarskydd
Bromsfunktionen bidrar till användarnas säkerhet. Vinkelsliparna är även användbara för arbetsuppgifter där säkerhetskraven är särskilt höga, till exempel i raffinaderier och på oljeplattformar samt inom kran-, fartygs-, tank- och containerbyggen. Fyra av modellerna är dessutom utrustade med en så kallad Protection Switch – ett dödmansgrepp som kan användas längs hela handtaget, oavsett om vinkelslipen hålls i ett grepp fram, bak eller längs mitten av maskinen. Hantverkaren har därför alltid kontroll över verktyget – även i svårare arbetspositioner. Kombinationen av dessa två säkerhetsfunktioner gör det lättare att möta allt högre krav på arbetssäkerheten inom den industriella sektorn.

Intelligent bromssystem – funktionalitet och fördelar
Om vinkelslipen stängs av eller om ett strömavbrott inträffar, aktiveras två parallella magnetskivor i växelhuset så att deras nord- och sydpoler står mittemot varandra (virvelströmsprincipen). Det gör att vinkelslipens skiva stannar mycket snabbt. Detta sker automatiskt, utan att hantverkaren måste aktivera bromsfunktionen. Växellådans hölje skyddar det intelligenta bromssystemet från yttre påverkan så som damm eller olja. Till skillnad från mekaniska och elektroniska system är det magnetiska bromssystemet helt slit- och underhållsfritt. Det finns ingen bromsfriktion som i mekaniska system och den magnetiska bromsen påverkar inte livslängden på kolborstarna likt elektroniska system.

Nya och välbekanta funktioner kompletterar varandra
De små vinkelsliparna med intelligenta bromssystem har en nominell effektförbrukning på 1200 och 1500 watt och är utrustade med konstantelektronik. De ger en snabb arbetsprocess, har ett vridsäkert sprängskydd, en praktisk design och ett spindellåssystem för snabbt och enkelt byte av tillbehör. Vinkelsliparna har dessutom omfattande skyddsfunktioner som Vibration Control, Kick-Back Stop, mjukstart och omstartsskydd, så att maskinen inte startar om av sig själv efter ett strömavbrott. GWS 12-125 CIPX Professional, GWS 15-125 CIPX Professional, GWS 12-125 CIEPX och GWS 15-125 CIEPX är dessutom utrustade med ett dödmansgrepp. Vinkelsliparna kan användas inom flera områden där typiska arbetsuppgifter är slipning av svetsfogar samt trimning eller skärning av rör och plåt. Dessutom är vinkelsliparna även användbara för skärning av betong eller för att ta bort rost eller färg.

De nya, små vinkelsliparna finns hos återförsäljare av professionella verktyg från augusti 2014. Rekommenderat pris varierar från 1695 kronor för GWS 12-125 CIX Profes­sional till 2645 kronor för GWS 15-125 CIEPX Professional. Alla priser är exklusive moms. Bosch erbjuder även ett brett sortiment av tillbehör till små vinkelslipar, exempelvis skär-, slip och fiberskivor.

Verktyg Nominell Effektför-brukning Varvtal obelastad – varv/min. Vikt Skivdiameter Rek.pris exkl. moms
GWS 12-125 CIXProfessional 1200 W 11 000 2,3 kg 125 mm 1695 kronor
GWS 12-125 CIEX Professional 1200 W 2 800 -11 500 2,3 kg 125 mm 1995 kronor
GWS 15-125 CIXProfessional 1500 W 11 500 2,5 kg 125 mm 2195 kronor
GWS 15-125 CIEX Professional 1500 W 2 800 -11 500 2,5 kg 125 mm 2495 kronor

Vinkelslipar med dödmansgrepp

GWS 12-125 CIPXProfessional 1200 W 11 500 2,3 kg 125 mm 1845 kronor
GWS 12-125 CIEPX Professional 1200 W 2 800-11 500 2,3 kg 125 mm 2145 kronor
GWS 15-125 CIPXProfessional 1500 W 11 500 2,5 kg 125 mm 2345 kronor
GWS 15-125 CIEPX Professional 1500 W 2 800-11 500 2,5 kg 125 mm 2645 kronor

För test av verktyg, pressbilder eller ytterligare information, vänligen kontakta:

Pressbilder i hög upplösning kan hämtas här: www.holm.dk/GWS_12_15

Sara Ullmark, Geelmuyden Kiese, 070-758 50 40, sara.ullmark@gknordic.com

Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S,
niclas.andersen@dk.bosch.com

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.