Sladdlös laddning: Ladda borrmaskinen i bilen

• Ny sladdlös laddstation laddar maskinen under körning
  • Bidrar till ökad produktivitet och flexibilitet
  • Nytt 18-volts sladdlöst 4,0 Ah lithiumjonbatteri säkrar längre drifttid

Bosch lanserar nu det senaste tillskottet till deras serie av sladdlösa laddenheter – en mobil laddstation. Laddstationen kan ladda hantverkarens sladdlösa 18-volts borr- och skruvmaskiner och systemverktyg i bilen på väg mellan olika jobb, vilket innebär att man slipper förlora tid på att ladda verktyget på arbetsplatsen. Utöver den nya laddstationen lanserar Bosch också ett nytt sladdlöst 18 volts 4,0 Ah lithiumjonbatteri som ger dubbelt så lång drifttid i jämförelse med existerande sladdlösa 18-volts 2,0 Ah llithiumjonbatterier.

Bosch lanserade i fjol en stationär sladdlös laddenhet bestående av en laddare och ett 18 volts 2,0 Ah-lithiumjonbatteri, och nu utökar man sitt sortiment med en mobil enhet, som skall tillgodose behoven hos de hantverkare som dagligen kör mellan olika jobb.

– Det ställs stora krav på de svenska hantverkaren och vi arbetar därför fokuserat med att utveckla nya innovativa lösningar som kan ge hantverkarna de bästa förutsättningar för att leverera ett så bra resultat som möjligt. Med våra nya mobila laddstationer kan hantverkaren ladda verktygen på väg mellan sina jobb – och de behöver inte tänka på att ta av batteriet från verktyget. Den nya laddstationen gör deras arbetsdag lättare och mer effektiv, säger Niclas Andersen, produktchef på Bosch.

Det nya sladdlösa lithiumjonbatteriet GBA 18-V 4,0 Ah MW-C Professional har också den fördelen att hantverkare kan utföra uppgifter som kräver mycket energi, som till exempel sågning i trä med rundsåg eller bajonettsåg. Tack vare Boschs ”Flexible Power System” är batteriet kompatibelt med så gott som alla Bosch batteridrivna maskiner i 18-voltsklassen samt alla sladdlösa enheter.

Sladdlös laddstation: laddar maskinen i bilen
Med den nya sladdlösa laddstationen slipper hantverkare som elektriker, VVS-montörer och rörmokare, som ofta är ute och kör mellan många olika kunder, planera uppladdningen av sina maskiner. Nu kan de istället bara sätta maskinen i den sladdlösa laddaren och låta verktyget laddas under körningen. På det sättet kan hantverkaren alltid vara säker på att verktyget är laddat och kan påbörja sitt arbete så snart man kommer fram till arbetsplatsen,

Den mobila enheten är för närvarande kompatibel med sju 18-volts batteridrivna maskiner från Bosch, inklusive borr- och skruvmaskiner, kombimaskiner och slagborrmaskiner. Enheten omfattar ett plasthölster, där laddaren GAL 1830 W Professional kan sättas in i och som rymmer verktyg med 2,0 Ah eller 4,0 Ah-batteri.

Den robusta konstruktionen med stötabsorberande material garanterar ett bra grepp om verktyget och laddaren under körningen. Hölstret är dessutom kompatibelt med bilinredningssystem från Sortimo. Det kan monteras på utdragbara skenor eller horisontella eller vertikala ytor på fordonet. Uppladdningen sker lätt och bekvämt med hjälp av 12-voltsanslutningen i bilen. Systemet inkluderar en spänningstransformator, som garanterar den rätta energiöverföringen till laddaren. Alternativt kan enheten också anslutas direkt till ett existerande 220-voltsuttag i bilen.

Arbeta mer effektivt och spara pengar
Den nya sladdlösa laddstationen är långt mer kostnadseffektiv och flexibel än konventionella laddstationer. Med det nya systemet är batteridrivna borr- och skruvmaskiner alltid uppladdade och färdiga att användas när man kommer fram till arbetsplatsen, vilket ökar produktiviteten. Laddstationen är dessutom robust då den inte har några kontaktställen och därför är härdig mot vatten, damm och smuts.

Bosch revolutionerade sättet som man laddar verktyg på, då verktygsproducenten i slutet av 2014 lanserade sitt sladdlösa uppladdningssystem. Bosch är därmed den första producenten som utnyttjar fördelen med induktiv energiöverföring för att integrera uppladdningsprocessen i hantverkarens arbetsprocess. Systemet utvidgas löpande och i början av 2016 planeras lanseringen av en trådlös laddstation i L-BOXX, som möjliggör laddning av verktyg samt extra batterier i själva L-BOXX.

Det nya sladdlösa lithiumjonbatteriet GBA 18 V 4,0 Ah MW-C Professional finns tillgänglig hos utvalda återförsäljare från januari 2016. Det rekommenderade priset är 1 295 kr exkl. moms.

Den sladdlösa laddstationen från Bosch finns tillgänglig hos utvalda återförsäljare från januari 2016. Det rekommenderade priset, inklusive 12-voltsladdaren GAL 1830 W-DC är 1 915 kr exkl. moms. Laddstationen fås också med 12-voltsladdaren och ett 4,0 Ah lithiumjonbatteri till ett rekommenderat pris på 2 920 kr exkl. moms.

Specifikationer Wireless Charging Holster
Dimensioner(längd x bred x höjd) 23 x 15 x 37 cm
Kompatibilitet GSR 18 V-EC ProfessionalGSB 18 V-EC ProfessionalGDX 18 V-EC ProfessionalGDR 18 V-LI ProfessionalGDS 18 V-LI ProfessionalGDX 18 V-LI ProfessionalGSR 18 V-EC FC2 Professional
Vikt 1,2 kg

Specifikationer GBA 18 V 4,0 Ah MW-C Professional
Batterispänning/kapacitet 18 V/4,0 Ah
Dimensioner(längd x bred x höjd) 115 x 82 x 71 mm
Vikt 0,8 kg

Högupplösta bilder kan hämtas här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Wahlström, Geelmuyden Kiese,
Telefon: 073-965 24 12 , e-post: daniel.wahlstrom@gknordic.com

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.