Styrka och säkerhet i toppklass

• GWS 26-230 LVI Professional från Bosch adderas till ett starkt sortiment med fokus på säkerhet
  • Har en motorkraft på 2600 watt och väger endast 5,6 kg
  • Ett unikt vibrationsdämpningssystem minskar vibrationer med upp till 40 procent
  • KickBack Stop-kastskyddet känner av om skivan nyper och slår av maskinen direkt

Den stora vinkelslipen GWS 26-230 LVI Professional från Bosch är avsedd för avancerade kapnings- och slipprojekt inom till exempel entreprenadarbete och varvsindustrin. Den levereras med en 230 mm skiva och är med en vikt på endast 5,6 kg den lättaste i 2600 watt-klassen. Vinkelslipen är mer än 10 procent lättare och 25 procent kortare än sin föregångare – samtidigt är den 25 procent mer effektiv än tidigare modeller tack vare den nya kraftigare motorn.

Färre vibrationer och hög komfort

Med sina isolerade huvud- och stödhandtag genererar GWS 26-230 LVI Professional upp till 40 procent färre vibrationer än maskiner utan vibrationsdämpning. Vinkelslipen är dessutom lättare och mer säker att hantera på grund av dess handtag som kan vridas 90 grader till höger och vänster. Det säkerställer en hög komfort och bättre säkerhet när man arbetar med verktyget i diverse kapningsarbeten. Maskinens så kallade ”Softgrip” på handtaget gör den extra smidig och behaglig att arbeta med.

Fokus på säkerhet

GWS 26-230 LVI Professional är utrustad med en mängd säkerhetsfunktioner, bland annat ett KickBack Stop-kastskydd som känner av om skivan nyper och slår av maskinen direkt så att skivan blockeras, en låsbar skyddskåpa som skyddar användaren mot skivsprängning, samt en återstartspärr som förhindrar att maskinen går igång av sig själv efter strömavbrott. Vinkelslipen finns även med ett speciellt ”dödmansgrepp” som ser till att strömmen slås av så fort du släpper avtryckaren. Maskinen har dessutom mjukstart och en SDS-snabbspännmutter som gör det snabbt och enkelt att byta tillbehör. Det finns ett brett utbud av slip- och kapningsskivor i Bosch tillbehörssortiment. Diamantskärskivorna är särskilt lämpliga för att uppnå ett bra skärresultat vid ett snabbt arbetstempo.

Den nya vinkelslipen finns tillgänglig hos ledande återförsäljare av professionella verktyg från april 2012. Priset för GWS 26-230 LVI Professional – med eller utan ”dödmansgrepp” – är 2485 kr exklusive moms. Vinkelslipen levereras i en låda med extra handtag, kastskydd och spännnyckel.

Specifikationer GWS 26-230 LVI
Nominell effekt 2600 W
Skivdiameter 230 mm
Varvtal obelastad 6.500 varv/min