Bosch avser att förvärva samtliga aktier i ZF Lenksysteme

Bosch planerar att öka sin andel i ZF Lenksysteme GmbH (ZFLS) till 100 procent. Den 15 september 2014 undertecknade Robert Bosch GmbH och ZF Friedrichshafen AG ett avtal om detta. Fram tills nu har ZFLS, baserat i Schwäbisch Gmünd, Tyskland varit ett 50:50 joint venture mellan Bosch och ZF. ZFLS utvecklar, producerar och säljer styrsystem för personbilar och kommersiella fordon över hela världen och man sysselsätter fler än 13.000 medarbetare i åtta länder.

Vid sidan av etableringar i Europa, USA och Kina, producerar ZFLS även i Indien, Brasilien och Malaysia. År 2013 omsatte bolaget cirka 4,1 miljarder euro.

"I och med ett fullständigt övertagande av ZFLS, stärker Bosch sin förmåga att aktivt forma framtiden för mobilitet. Företaget är teknikledande inom tillväxtområdet elektrisk servostyrning, och just detta är kärntekniken för automatisk körning, för effektivare fordon, och även för elbilar ", säger Dr Volkmar Denner, ordförande i styrelse av Robert Bosch GmbH.

Om ZF:
ZF är ett världsledande teknikföretag inom drivline- och chassiteknik med 122 produktionsbolag i 26 länder. År 2013 uppnådde koncernen en försäljningssiffra på 16,8 miljarder euro med cirka 72 600 anställda. För att fortsätta att vara framgångsrika med innovativa produkter investerar ZF årligen cirka fem procent av sin omsättning (2013: 836 miljoner euro) i forskning och utveckling. ZF är en av de tio största leverantörerna till fordonsindustrin över hela världen.
För ytterligare information och bilder besök: www.zf.com.

För mer information och bilder, vänligen besök:

För ytterligare information kontakta:

E-mail: inger.rosen@se.bosch.com

Telefon: 46 8 750 16 44