Bosch hjälper dig att hitta utan GPS-signal

Bosch lanserar nu en helt ny GPS-sensor som fungerar i situationer där ingen GPS-signal är tillgänglig, såsom tunnlar, djupa dalar och i off-roadterräng. Bosch SMI130 är avsedd för tillbehör inom fordonsindustrin som inte är säkerhetskänsliga, till exempel integrerat navigationssystem och telematiksystem som vägtullar, eCall, och larmsystem. Sensorn är enkel att kalibrera och har ett brett utbud av inställningsmöjligheter.

Bilder och mer information finns här:

För ytterligare information kontakta:

E-mail: inger.rosen@se.bosch.com

Presskontakt Tomas Strandh

Priest PR

E-mail: tomas@priestpr.com

Telefon: +46 70-777 30 28

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt siffror för verksamhetsåret 2012 har företaget cirka 306,000 medarbetare och omsätter 52,5 miljarder euro. Sedan början av 2013 har verksamheten delats upp fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings – och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2012 investerade Bosch 4,8 miljarder euro i forskning och utveckling, och ansökte om nästan 4800 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att höja livskvaliteten genom lösningar som är både innovativa och tillför nytta. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life” Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92% av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns på  www.bosch.se och www.bosch-press.com