Bosch levererar nya lösningar för järnvägsindustrin

Bosch dotterbolag, Bosch Engineering GmbH, utökar sitt utbud genom att erbjuda omfattande system för att möta järnvägsindustrins behov. Den nya teknologin innebär både förbättrad säkerhet, minskat utsläpp och ökad effektivitet.

Bosch Radar Technology, utvecklad av Bosch för fordonsindustrin, kan nu appliceras på rälsbundna fordon. Radarsensorerna känner av sin omgivning och kommer vara till särskilt stor hjälp för godstågsförare eller tågförare på mindre linjer där det tidigare saknats hjälpmedel för att upptäcka oförutsedda hinder på vägen.

Bosch Engineering GmbH erbjuder också system och lösningar inom motor- och utsläppshantering för järnvägens drivlinesystem. Alla system kan skräddarsys utefter behov.

Kontaktperson:

För mer information och bilder:

Tips:
 Nu har Bosch utvecklat sin medieservice till att även omfatta videoklipp för publicering på websidor. Över 500 videosekvenser finns nedladdningsbara via Bosch videoportal:

Bosch Videoportal

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2011 har företaget fler än 300.000 medarbetare och omsätter 51,4 miljarder euro. Verksamheten bedrivs inom affärsområdena automotive, industriteknik samt konsumentprodukter och byggteknik. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt över 350 dotterbolag och filialer i omkring 60 länder. Medräknat försäljnings- och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för företagets framtida tillväxt. Under 2011 ansökte Bosch om fler än 4.100 patent över hela världen och man investerade över fyra miljarder euro i forskning och utveckling. Gemensamt för produkter och tjänster från Bosch är att de förbättrar människors livskvalitet genom att erbjuda innovativa och nyttiga lösningar. Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektroteknik.” Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Den är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. De övriga aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH. Ytterligare information finns på www.bosch.se och
www.bosch-press.com