För renare avgaser - 250 miljoner lambdasonder från Bosch

För renare avgaser - 250 miljoner lambdasonder från Bosch Bosch har sedan produktionsstarten för 25 år sedan tillverkat 250 miljoner lambdasonder (kallas även syresensor). Årlig produktionstakt ligger på cirka 33 miljoner. Produktionen sker huvudsakligen i Tyskland och i USA. 38 bilproducenter originalmonterar Bosch lambdasond i sina nya bilar. Bosch är världsledande tillverkare av lambdasonder med en tredjedel av den totala marknaden. Det är lambdasonden som har gjort det möjligt att reducera avgasutsläppen och som banade vägen för dagens datorstyrda katalysator. I framtiden kan Bosch lambdasond även användas i dieselbilar, vilket förbättrar förbränningen och ger renare avgaser. Serieproduktionen startade år 1976 då Volvo 240/260 avsedda för USA-marknaden fick Bosch lambdasond som original. År 1982 lanserades en ny modell som fungerar med full effekt 30 sekunder efter en kallstart. År 1994 var det dags för ännu en ny modell då Bosch som första tillverkare i världen lanserade en lambdasond med keramisk konstruktion. Den börjar arbeta med full kapacitet redan 10 sekunder efter en kallstart. Originalkvalitet även för eftermarknaden För eftermarknaden har Bosch ett brett program av lambdasonder med originalkvalitet. Kortprogrammet på 50 typer täcker 75 procent av den europeiska vagnparken och hela sortimentet täcker 80 procent av vagnparken. För handel och verkstäder har Bosch tagit fram ett omfattande informationsmaterial som bland annat handlar om vikten att regelbundet kontrollera lambdasonden för att garantera att förbränningen och avgasreningen fungerar optimalt. BILDTEXT Det var Bosch som för 25 år sedan började serieproduktionen av lambdasonder. I dag har var tredje bil en denna komponent från Bosch. Hittills har företaget tillverkat 250 miljoner lambdasonder. För ytterligare upplysningar kontakta: Katrin Ohlander, presschef, tfn: 08-750 1644, mobil: 070-420 1644, fax: 08-750 1760, e-post: katrin.ohlander@bosch.com Bosch på Internet: www.bosch.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/06/20041001BIT20920/bild.html Bilder