Första personbil med elektroniskt bromssystem från Bosch

Första personbil med elektroniskt bromssystem från Bosch I nya Mercedes SL finns det första serieproducerade elektrohydrauliska SBC (Sensotronic Brake Control) bromssystemet enligt Brake-by-Wire koncept som Bosch har utvecklat tillsammans med DaimlerChrysler. I det nya bromssystemet, har mekaniska och hydrauliska funktioner ersatts av elektroniskt kontrollerade funktioner. Fördelarna med SBC är betydligt effektivare och säkrare bromsning. SBC är ett intelligent bromssystem som anpassar bromsningen efter bilförarens körsätt och körförhållanden. Flera sensorer bevakar bilens olika funktioner och skickar fortlöpande information till SBC-systemets kontrollenhet. Vid bromsning analyserar kontrollenheten det aktuella läget och bestämmer hur intensiv bromsningen blir samt hur bromskraften fördelas mellan hjulen. Vid varje hjul finns en hydraulisk enhet med modulator, vilket gör det möjligt att varje hjul kan bromsa separat med varierande kraft enligt order från styrenheten. Det nya bromssystemet kräver ingen bromscylinder eller bromskraftsförstärkare som i de flesta bilar fungerar med hjälp av motorns insug. Samarbetar med ABS och ESP SBC-systemets styrenhet beräknar också farten, körsättet, underlaget och bromsningssättet när den bestämmer på vilket sätt och till vilka hjul bromskraften fördelas. Exempelvis i en kurva fördelas mer bromskraft till hjulen som ligger utåt för att öka stabiliteten och säkerheten. Även en kraftig inbromsning i en kurva sker därmed säkert och bromssträckan blir kortare. SBC tar också hänsyn till hur ABS och ESP arbetar. När ESP aktiveras räknar SBC-systemet ut vilket hjul eller hjulpar som behöver mest bromsstyrka och skickar mer bromskraft dit. Vid en panikbromsning ökar SBC bromskraften tills ABS-systemet aktiveras. Det är också möjligt att programmera SBC-systemet så att bromskretsen föraktiveras när föraren vid en kritisk situation plötsligt släpper gaspedalen. På det sättet sker bromsningen snabbare och bromssträckan blir kortare. Automatisk rensning av bromskivorna Även bilens regnsensor kan inprogrammeras att samarbeta med SBC-systemet. Om det regnar och vägen är våt börjar systemet automatiskt rensa vatten och slask från bromsskivorna genom upprepade, mycket lätta bromsimpulser. Detta påverkar inte körningen på något sätt och bilföraren märker inte när detta sker. Speciellt på vintertid är det vanligt att bromsverkan blir sämre när vägsalt fastnar på bromsskivorna. SBC-bromssystem kan i framtiden också inprogrammeras att fungera ihop med bilens farthållare med stopp och kör -funktion eller med ett elektroniskt styrsystem (Steer-by-Wire). Även andra framtida nya funktioner i bilen kan lätt inprogrammeras att samarbeta med SBC-bromssystemet. För ytterligare upplysningar kontakta: Katrin Ohlander, presschef, tfn: 08-750 1644, fax: 08-750 1760, e-post: katrin.ohlander@bosch.com Bosch på Internet: www.bosch.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20041001BIT21240/bild.html Bilder