Hemsida hjälper dig välja mellan bensin och diesel

Har du svårt att bestämma om nästa bilköp blir en diesel- eller bensinbil? Nu kan du ta hjälp av hemsidan Fuel-Pilot www.fuel-pilot.com, som enkelt räknar ut vilket alternativ som är mest ekonomiskt och samtidigt är mest skonsam för miljön. Fuel-Pilot är framtagen av Bosch, som är världens största underleverantör till bilindustrin.

Genom att fylla i värden så som bilmärke, modell, år och drivmedel på två olika bilar, räknar kalkylatorn på hemsidan ut om diesel eller bensin är mest lönsamt som drivmedel för den enskildes körbehov och vad den uppskattade drivmedelskostnaden blir per år. Individuella parametrar så som körsträcka per år, tidsaxel och dagens aktuella bensin- och dieselpriser finjusteras av användaren för att få en så exakt uträkning som möjligt. Hemsidan visar även vilket bränsle som ger minst miljöpåverkan i form av koldioxidutsläpp. – Diskussionen om diesel kontra bensin har aldrig varit större, och dagens bilköpare är mer intresserade än någonsin om hur deras köp påverkar miljön och sin privatekonomi. Genom att besöka Fuel-Pilot, får alla, vare sig om man funderar på att köpa ny bil eller enbart är nyfiken, reda på hur ekonomisk och miljövänlig en specifik bil är, säger Eva Albinsson, Information- och marknadsansvarig på Bosch i Sverige. Bosch ligger i framkant inom utveckling och forskning för hela bilindustrin. År 2008 satsade Bosch totalt 3 889 miljoner euro på forskning och utveckling samt registrerade 3 850 patent under samma tid. Besök Fuel-Pilot på www.fuel-pilot.com och se vilket drivmedel som tilltalar din plånbok och ditt miljömedvetande på bästa sätt.