EssNet Interactive AB levererar spelautomater till Norge för 800 miljoner kronor Svenska EssNet Interactive AB har tecknat ett kontrakt avseende leverans av moderna, interaktiva spelautomater till Norsk Tipping, det nationella tips- och spelbolaget i Norge. Regeringen i Norge gav nyligen Norsk Tipping exklusiv licens att driva landets spelautomater för att öka kontrollen över spelandet och minimera risken för spelberoende och spel av minderåriga. Kontraktet med EssNet Interactive tecknades efter en omfattande utvärderingsprocess, utförd enligt de norska reglerna för offentlig upphandling. Enligt kontraktet kommer EssNet Interactive att leverera 10 000 terminaler, ett centralsystem och spel. Systemet är baserat på senaste PC-teknologi med bl a realtidsövervakning, gemensamma jackpots och snabba nedladdningar av nya, underhållande spel. Installationen av de första spelautomaterna skall ske i augusti 2004 och projektet beräknas vara färdiglevererat under första hälften av 2006. "Vår utvärdering visade att EssNet Interactive erbjöd den bästa lösningen. Deras system bygger på öppna standarder och är därför mycket flexibelt med möjlighet till integrering med befintliga system, tredjepartsleverantörer och distribution av spel via flera kanaler. Dessutom kan vi öka vårt fokus ännu mer på säkerhet och kontroll eftersom alla terminalerna är anslutna till ett och samma centralsystem", säger Jan P. Strømslid, Director IVT Division, Norsk Tipping. "Vi är stolta över att vara delaktiga i Norsk Tippings framtidsplaner och vi uppskattar deras förtroende för vårt företag", säger Jan Bohult, VD på EssNet Interactive. För ytterligare information, kontakta: Peter Bertilsson Verkställande Direktör Boss Media AB (publ) Telefon: 0470-70 30 01 eller 0709-93 25 54 E-post: pbe@bossmedia.se Boss Media AB (publ) är en av världens ledande leverantörer av system för digitalt distribuerad spelunderhållning. Boss Media utvecklar spelsystemlösningar för distributionskanaler såsom persondatorer, interaktiva videoterminaler, mobiltelefoner, PDA: s och digital-TV. Licenstagarna erbjuds ett kundanpassat spelsystem, ett integrerat betalningssystem samt därtill relaterade servicetjänster. Boss Media-aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Mer information om Boss Media finns på http://www.bossmedia.se. EssNet Interactive AB är ett bolag samägt av EssNet AB (55 %), Boss Media AB (35 %) och australiensiska Tattersall's (10 %). Bolaget startade sin nuvarande verksamhet under 2003 för att fokusera på utveckling av nästa generations spelautomater och har genom sina ägare tillgång till expertis inom såväl programvara som hårdvara för spelautomater och dessutom lång erfarenhet inom spelbranschen. EssNet AB är en av världens ledande leverantörer till spelbolag med statliga spellicenser. Med bas i Stockholm utvecklar bolaget online-system, inklusive lösningar för Internet, mobiltelefoner och interaktiv TV. EssNet har cirka 270 anställda och omsatte föregående år 305 MSEK. EssNet har dotterbolag i Hamburg, Budapest, London, Melbourne och Tel Aviv samt representationskontor i Bangkok och Moskva. Mer information finns på http://www.essnet.se. Tattersall's Holdings Pty Ltd., med bas i Melbourne, Australien, är en av världen största spelbolag och omsätter årligen cirka 75 miljarder SEK. Bolaget har drygt 1 400 online-terminaler i fyra australienska delstater och cirka 13 000 spelautomater i delstaten Victoria. Tattersall's är en av de största aktieägarna i EssNet AB. Mer information om Tattersall's finns på http://www.tattersalls.com.au. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/26/20031126BIT20010/wkr0001.pdf