Spelautomater från svenska EssNet Interactive i drift i Norge

Spelautomater från svenska EssNet Interactive i drift i Norge Norsk Tipping, det nationella tips- och spelbolaget i Norge, har idag satt sina första nya, interaktiva spelautomater från EssNet Interactive i kommersiell drift i Oslo. Ett omfattande arbete med att installera 10 000 spelautomater har börjat, varav merparten kommer att installeras under nästa år. Hela projektet beräknas vara avslutat hösten 2006. Systemet är baserat på PC-teknologi och har bl a övervakning i realtid, gemensamma jackpots och snabb nedladdning av nya spel. I Norge tar myndigheterna spelberoende på stort allvar och därför investerar Norsk Tipping, som har exklusiv licens att driva landets spelautomater, i ett system som har funktioner för att leda spelarna till ett ansvarsfullt spelande. Systemet från EssNet Interactive kan bl a identifiera spelare, registrera hur mycket pengar de spelar för och hjälpa till att sätta gränser för hur mycket de får spela för. De nya spelautomaterna kommer att installeras på restauranger, bingohallar och i andra lokaler där 18-årsgränsen kan kontrolleras. Nätverket med mer än 10 000 spelautomater, inklusive de 2 500 terminalerna till restaurangägarna för lokal övervakning, kommer att anslutas till ett centralsystem på Norsk Tippings huvudkontor i Hamar. Eftersom alla spelautomater styrs från centralt håll, erbjuder systemet en unika möjligheter till konfiguration och uppdatering av de många underhållande spel som erbjuds på EssNet Interactives platform. "Detta är en utmaning som vi aldrig tidigare stått inför på Norsk Tipping," säger Jan P. Strømslid, Direktör för Multispill Division på Norsk Tipping. "Vi lanserar nu en unik och helt ny lösning, särskilt utvecklad för de extremt höga krav som den norska marknaden ställer." "Kontraktet med Norsk Tipping undertecknades för nio månader sedan och jag är mycket stolt över att vi har levererat den första fasen i detta stora projekt enligt tidplanen," säger Jan Bohult, VD för EssNet Interactive AB. "Norsk Tipping är en innovativ kund som vet vad de vill ha, och tack vare ett gott samarbete har vi nått ett mycket lyckat resultat." För ytterligare information, kontakta: Jan Bohult, VD Essnet Interactive AB, telefon: 08-702 57 00 eller 070 -530 10 75, e-post: jan.bohult@essnetinteractive.se Peter Bertilsson, VD Boss Media AB (publ), telefon: 0470-70 30 01 eller 070 -993 25 54, e-post: pbe@bossmedia.se EssNet Interactive AB är ett bolag samägt av EssNet AB (55 %), Boss Media AB (35 %) och australiensiska Tattersall's (10 %). Bolaget fokuserar på utveckling av nästa generations spelautomater och har genom sina ägare tillgång till expertis inom såväl programvara som hårdvara för spelautomater och dessutom lång erfarenhet inom spelbranschen. Boss Media AB (publ) är en av världens ledande leverantörer av system för digitalt distribuerad spelunderhållning. Boss Media utvecklar spelsystemlösningar för distributionskanaler såsom persondatorer, interaktiva videoterminaler, mobiltelefoner och digital-TV. Licenstagarna erbjuds ett kundanpassat spelsystem, ett integrerat betalningssystem samt därtill relaterade servicetjänster. Boss Media-aktien är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista (Attract 40). Mer information om Boss Media finns på http://www.bossmedia.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/26/20040826BIT21870/wkr0001.pdf