BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI -- DECEMBER 2016

Kvartalet oktober -- december 2016

• Nettoomsättningen uppgick till kSEK 0 (0).
  • Rörelseresultatet uppgick till kSEK -3 849 (-2 576).
  • Resultat efter skatt uppgick till kSEK -3 912 (-2 613).
  • Resultat per aktie uppgick till SEK -0,04 (-0,03).

Räkenskapsåret januari -- december 2016

• Nettoomsättningen uppgick till kSEK 0 (0).
  • Rörelseresultatet uppgick till kSEK -7 601 (-6 211).
  • Resultat efter skatt uppgick till kSEK -7 908 (-6 920).
  • Resultat per aktie uppgick till SEK -0,09 (-0,09).
  • Ingen utdelning föreslås.

Viktiga händelser under fjärde kvartalet

• Regeringen beslutade att inte ta upp till prövning det inkomna överklagandet av bergmästarens beslut om bearbetningskoncession för området Fäbodtjärn K nr 1 i Lycksele kommun, Västerbottens Iän. Bergmästarens beslut har därmed vunnit laga kraft.
  • Bolaget erhöll ytterligare lån på 4 Mkr med 0 % ränta från två av huvudägarna, Need Invest AB och Akilakonsulting AB. Skulden kan regleras antingen via en kvittningsemission eller via återbetalning när bolaget visar ett positivt kassaflöde.
  • Bolaget har omförhandlat villkoren på de tidigare upptagna lånen på 5,5 mkr till Need Invest AB. De nya villkoren innebär att räntan nu är 4 % jämfört med 8 %. Den nya räntan räknas retroaktivt.
  • Bolaget har genomfört sorteringstester av cirka 3 ton av guldmineraliseringen i Vargbäcken. Arbetet var del av miljötillståndsansökan och avsikten var att utreda hur mycket av icke guldförande mineralisering som kan bortsorteras innan malning och fortsatt anrikningsprocess. En sammanfattning av resultaten kommer att redovisas i närtid.

Viktiga händelser tidigare under året

• Bergmästaren beviljade Botnia Exploration bearbetningskoncessionen Fäbodtjärn K nr 1 enligt minerallagen. Koncessionen innebär rätt till utvinning och tillgodogörande av guld och silver enligt minerallagens bestämmelser. Bearbetningskoncessionens giltighetstid är 25 år från och med 2016-09-06.
  • Bolaget erhöll lån på sammanlagt 5,5 Mkr med 4 % ränta från en av huvudägarna, Need Invest AB. Skulden ska regleras antingen via en kvittningsemission eller via återbetalning när bolaget visar ett positivt kassaflöde.
  • Styrelsen beslutade att utföra dikesgrävningar i Fäbodtjärn längs guldmineraliseringen med ambitionen att gräva fram kvartsgången. Analysresultaten från dikesgrävningen bekräftar att guldhalterna går ända upp till ytan. Proverna visade höga guldhalter med bästa resultat på hela 25,4 gram per ton. Fäbodtjärn kan därmed klassas som en av Sveriges mest höghaltiga guldfyndighet.
  • Botnia redovisade resultaten från undersökningsborrningar i Fäbodliden A, Fäbodliden B, Åström och Jägarliden. I Fäbodliden A redovisades resultat med 5,35 m @ 5,6 g/t Au (inkluderande 2,55 m @ 11,1 g/t Au). I Fäbodliden B redovisades resultat med 2,25 m @ 1,1 g/ton Au och 1,0 m @ 1,2 g/ton Au. Dessa resultat bekräftar potentiellt lönsamma guldfyndigheter. Ytterligare undersökningsborrningar krävs för att utveckla dessa fyndigheter och utföra mineraltillgångsberäkningar. Resultaten i Åström och Jägarliden visade ingen signifikant mineralisering i de borrhål som borrades. Nya undersökningsborrningar i området planeras. Borrprogrammet bestod av 8 diamantborrhål med sammanlagt 1358,5 borrmetrar.
  • Årsstämman hölls den 4 maj där ett bemyndigande gavs till styrelsen att intill nästa årsstämma, besluta om en/eller flera emissioner av aktier, konvertibler och teckningsoptioner.
  • Botnia Exploration beslutade att lämna in en gemensam miljöansökan, Vindelgranselegruvor, för fyndigheterna Vargbäcken och Fäbodtjärn i Västerbotten. Genom att samordna ansökningarna kan tillståndsprocessen gå snabbare och genomföras mer resurseffektivt. Samtidigt har styrelsen också beslutat att i ansökan föreslå att Botnia anlägger ett eget anrikningsverk i Vargbäcken för anrikning av guldmalmerna i Fäbodtjärn och Vargbäcken. Ett eget anrikningsverk i området skapar goda förutsättningar för att nya prospekteringsfynd ska kunna utvecklas till nya gruvor.

Viktiga händelser efter rapportperiodens utgång

• Botnia har slutit en överenskommelse med Boliden om att i ett första skede testa 25 ton av kvartsen från Fäbodtjärn, innehållande goda halter guld, i Rönnskärsverken. Vid ett lyckosamt första test är ambitionen att utföra ett större test på cirka 8 000 ton. För att få fram denna mängd planerar Botnia att sommaren 2017 utnyttja det provbrytningstillstånd som erhölls av Länsstyrelsen 2015. Avsikten med försöken är att undersöka möjligheten om Rönnskärsverken kan använda kvartsen från Fäbodtjärn som slaggbildare i deras process. Rönnskärsverken använder idag kvartssand från bl.a. Bornholm men då kvartsen från Fäbodtjärn innehåller guld ses detta som ett intressant alternativ.
  • För att färdigställa miljötillståndsansökan med bästa möjliga miljöalternativ har Botnia beslutat att göra vissa förändringar jämfört med det samråd som hållits med Länsstyrelsen och sakägare. Detta medför kompletterande kontrollarbeten och nya samråd ska hållas. Inlämnandet av ansökan beräknas nu att ske hösten 2017.

Framtidsutsikter

• Botnias ambition är att Vindelgranselegruvor ska bli ett framgångsrikt och lönsamt gruvprojekt. Med dagens guldpriser och aktuell dollarkurs ser bolaget stora möjligheter till att detta kan realiseras.
  • Botnia har idag två stycken bearbetningskoncessioner, Fäbodtjärn K nr 1 och Vargbäcken K nr 1. Vi har, i en allt tuffare marknad, lyckats nå framgång i tillståndsprocessen med vår strategi att fokusera på guld och småskalighet. Arbetet med miljötillståndsansökan fortgår och förväntas att lämnas in hösten 2017.
  • Mineraltillgångsberäkningen av Fäbodtjärn och resultaten från dikesgrävningen har stärkt vår geologiska kunskap och stärkt vår bedömning att Fäbodtjärn kommer bli en framgångsrik guldfyndighet. Guldhalterna är nu bekräftat höga även i kvartsgångens översta nivåer. Detta kan leda till ett positivt kassaflöde i ett tidigt skede av gruvans livslängd. Geologiska experter menar att denna malmtyp normalt är uthållig mot djupet och bedömer det som troligt att mineraliseringen har potential att fortsätta mot djupet.
  • Resultat från undersökningsborrningar i Fäbodliden A och Fäbodliden B har stärkt vår bedömning att potentialen för ytterligare brytbara tillgångar i Vindelgranseleområdet är hög och lämpliga för småskalig brytning. Området innehåller ytterligare flera satellitfyndigheter som kräver fortsatt prospektering.

Bengt Ljung, VD – Botnia Exploration
E-post: bengt.ljung@botniaexploration.com

Denna information är insiderinformation som Botnia Exploration Holding AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 februari, 2017.

Botnia Exploration Holding AB (publ) är ett prospekteringsbolag med målsättningen att driva småskalig gruvbrytning med fokus på guld och basmetaller i Sverige. Bolaget är listat på AktieTorget (BOTX). För ytterligare information besök bolagets hemsida www.botniaexploration.com.