Delårsrapport januari - mars 2016

Kvartalet januari -- mars 2016

● Nettoomsättningen uppgick till kSEK 0 (0).

● Rörelseresultatet uppgick till kSEK -1 290 (-1 213).

● Resultat efter skatt uppgick till kSEK -1 342 (-1 414).

● Resultat per aktie uppgick till SEK -0,01 (-0,02).

Viktiga händelser under första kvartalet

● Undersökningsborrningarna påbörjades i februari 2016 i områdena Fäbodliden A, Fäbodliden B, Jägarliden och Åströms.

Viktiga händelser efter rapportperiodens utgång

● Årsstämman hölls den 4 maj där ett bemyndigande gavs till styrelsen att intill nästa årsstämma, besluta om en/eller flera emissioner av aktier, konvertibler och teckningsoptioner.

● Botnia Exploration har beslutat att lämna in en gemensam miljöansökan för fyndigheterna Vargbäcken och Fäbodtjärn i Västerbotten. Genom att samordna ansökningarna kan tillståndsprocessen gå snabbare och genomföras mer resurseffektivt. Samtidigt har styrelsen också beslutat att i ansökan föreslå att Botnia anlägger ett eget anrikningsverk i Vargbäcken för anrikning av guldmalmerna i Fäbodtjärn och Vargbäcken. Ett eget anrikningsverk i området skapar goda förutsättningar för att nya prospekteringsfynd ska kunna utvecklas till nya gruvor.

Framtidsutsikter

● Bolaget planerade för provbrytning i Fäbodtjärn under sommarmånaderna 2015 och provbrytningstillståndet erhölls den 13 maj 2015. Som en konsekvens av Rans samebys överklagan vann probrytningstillståndet laga kraft först den 6 november 2015 och förutsättningarna förändrades med planering som försenades med ett år.

● Som ett alternativ till denna provbrytning har bolaget lämnat in arbetsplaner till sakägarna för en alternativ dikesgrävning på ett flertal områden längs guldmineraliseringen. En dikesgrävning kan geologiskt ersätta provbrytningen och också ge värdefull geologisk information för en planering mot småskalig gruvdrift. Styrelsen har i dagsläget ännu ej fattat beslut i frågan om val av alternativ.

● Botnias ambition är att Fäbodtjärn ska bli ett framgångsrikt gruvprojekt med ett positivt kassaflöde. Med dagens guldpriser och aktuell dollarkurs ser bolaget stora möjligheter till att detta kan realiseras.

● Genom den utförda infyllnadsborrningen bekräftades att 70% av värdet av den idag kända mineraliseringen ligger i de övre 100 metrarna av fyndighetens totala djup av 320 meter i stupningsplanet. Geologiska experter menar att denna malmtyp normalt är uthållig mot djupet och bedömer det som troligt att mineraliseringen har potential att fortsätta mot djupet. I samband med en framtida brytning kommer så kallad gruvprospektering att ske alltefter avsänkning sker mot djupet.

● Den uppdaterade mineraltillgångsberäkningen av Fäbodtjärn har förstärkt säkerheten i vår geologiska kännedom om fyndigheten.

● Bolaget bedömer att potentialen för ytterligare brytbara tillgångar i Vindelgranseleområdet är hög och lämpliga för småskalig brytning då området innehåller flera satellitfyndigheter.