Mark- och miljödomstolen avvisar samebys överklagan av Botnia Explorations tillstånd för provbrytning

(AktieTorget: BOTX) Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt meddelade den 16 oktober dom i ärendet med Rans samebys överklagan av Botnia Explorations tillstånd till provbrytning i Fäbodtjärn i Lycksele kommun. Mark- och miljödomstolen avslog samebyns överklagande.  Den planerade provbrytningen var planerad att ske under sommarmånaderna 2015. På grund av överklagandet var därför provbrytningen ej möjlig att genomföra enligt dessa planer.

- Det är glädjande att Mark och Miljödomstolen fattat detta beslut och vi ser fram emot en fortsatt positiv utveckling av våra prospekteringsplaner i Vindelgransele-området. Det nya beslutet möjliggör provbrytning under månaderna juni, juli och augusti 2016. Vår ansökan om bearbetningskoncession för fyndigheten Fäbodtjärn fortsätter enligt plan, säger Bengt Ljung, VD på Botnia Exploration.

Bengt Ljung, VD – Botnia Exploration

Telefon: +46 705 431605

E-post: info@botniaexploration.com

Botnia Exploration Holding AB (publ) är ett prospekteringsbolag med fokus på guld och basmetaller i Sverige. Bolaget är listat på AktieTorget (BOTX). För ytterligare information besök bolagets hemsida www.botniaexploration.com.