BrainCool AB (publ) - offentliggör satsning på ny indikation, behandling av hjärnskakning

Under det gångna året har Brain Cool AB (publ), inom ramen för sin utveckling av ett portabelt kylsystem, identifierat och vidareutvecklat ett nytt verksamhetsområde, kylning av lättare traumatiska hjärnskador, s.k. hjärnskakning. Området har ett antal tydliga synergier med bolagets övriga verksamhetsområden, både tekniska och kliniska.

Sänkning av hjärnans temperatur är idag en evidensbaserad behandlingsmetod för att minska hjärnskadorna hos för tidigt födda barn och vid hjärtstillestånd. Experimentella studier talar för att kylning av hjärnan kan minska de neurologiska skadorna vid akut stroke och traumatiska hjärnskador. Bolagets huvudfokus och initiala inriktning kommer att vara hjärnskada vid olyckor i samband med idrott.

Hjärnskakningar är ett stort problem inom flera kontaktsporter såsom ishockey, fotboll, hästsport och kampsport. I USA drabbas, enligt American Academy of Neurology, varje år omkring 10 - 15 % av alla idrottsmän av hjärnskakningar i samband med att de utövar idrott.

Det har visats att upprepade hjärnskakningar som uppstår inom en kortare tidsperiod, och/eller hjärnskakningar som uppstår trots att det utlösande våldets kraft är ringa, är särskilt farliga. Upprepade hjärnskakningar ses ofta inom bl.a. ishockey där hjärnan inte läkt färdigt efter den första smällen.

Ofta krävs en lång rehabiliteringsperiod innan en drabbad spelare åter kan spela matcher och dessvärre leder upprepade hjärnskakningar inte sällan till att spelare tvingas avsluta sina aktiva karriärer i förtid. Inom olika proffsligor i USA förekommer stämningar mot organisationerna av f.d. spelare som drabbats av upprepade skador mot huvudet.
BrainCool har i samarbete med två elitklubbar inom ishockey och läkare/forskare på Skånes Universitetssjukhus erhållit godkännande på en etikansökan för en betydelsefull klinisk studie med ishockeyspelare med start under den pågående säsongen 2015-2016.

I förlängningen kommer vi att utvärdera möjligheten till kliniska studier på akutmottagningar inom sjukvården. Även studier inom andra idrotter kommer vara ett alternativ för att bredda den kliniska evidensen för kylning som behandlingsmetod vid hjärnskakningar. Klinisk evidens inom t.ex. ishockey är direkt generaliserbar till andra idrotter.

Flera olika verkningsmekanismer kan förklara de gynnsamma effekterna av nedkylning. För varje grads sänkning av hjärnans temperatur minskar dess ämnesomsättning med 6%. Det förbrukas mindre syre och glukos, vilket minskar risken för celldöd. Risken för hjärnödem (vätskeansamling i hjärnan) minskar och följaktligen även trycket inom kraniet.

BrainCool AB har tidigare utfört en klinisk studie med selektiv hjärnkylning vid University of Edinburgh, som visade att nedkylning i tre timmar kan vara en optimal tidsperiod eftersom kroppen inte hunnit autokompensera genom att höja temperaturen.

VD Martin Waleij kommenterar

Bolaget ser en stor potential inom olika idrotter. Vår första studie sker inom ishockeyn som uppmärksammat problemet och där man arbetar aktivt för att förebygga skador.
Vi har under året arbetat och testat produkten Polar Cap® System, ett portabelt kylsystem med hög effekt, som kommer att användas för att sänka hjärnans temperatur hos ishockeyspelare genom nedkylning av skalp och hals via cirkulerande kall vätska i en mössa och halskrage. Då vi nu har erhållit ett godkännande på etikansökan för vår kliniska pilotstudie med två ishockeylag samt genomfört ett antal tekniska tester och lämnat patentansökningar på den kliniska applikationen, väljer vi nu att offentliggöra vår satsning.

Projektet är en framgång för vår strategi att bygga värde med vår teknik och etablera forskningssamarbeten för utvärdera projekt i R&D fas. Vi har varken haft några externa utvecklingskostnader eller externa kostnader för klinisk studie, då vi har skapat intresse och utnyttjat synergier med våra befintliga produkter, Cooral® System för kylsystemet respektive BrainCool® System för de olika kylpads vi använder.

Kylsystemet som även används vid affärsområdet onkologi kommer kunna ha framtida tillämpningar inom t.ex. ambulanssjukvård och neonatalvård. Emellertid prioriteras inte dessa områden i nuläget med hänsyn till satsning och fokus på övriga affärsområden i bolaget.
För hjärnskakningar på akutmottagningar ser vi det som ett naturligt marknadsområde för Brain Cool AB. Inom idrottsmedicin kommer även andra idrottsformer att utredas. Bolaget utreder olika alternativ hur man skall nå marknaden för olika målgrupper.

Bengt Furberg styrelsemedlem och medicinsk chef kommenterar

En viktig orsak till att hjärnskakning under pågående match kan ge svåra besvär, är att kroppstemperaturen och därmed blodets och hjärnans temperatur under match ofta uppgår till cirka 39º C vilket innebär att hjärnans behov av syre och glykos är förhöjt och därmed risken för celldöd. Ett stort antal studier har visat att tiden fram till sänkning av hjärnans temperatur är kritisk. Kylning senare än tre timmar efter skada har i regel ingen effekt.
En fördel med kylning av ishockeyspelare som drabbas av hjärnskakning är att läkare och övrig vårdpersonal finns närvarande då skadan inträffar; kylning kan således påbörjas inom några minuter efter inträffad skada.

Martin Waleij avslutar;

Vi går nu in i klinik med vår produkt och visionen är klar och tydlig; PolarCap® System har förutsättningar att bli ett förstahandsval vid behandling av hjärnskakning, varumärket är redan godkänt i både Europa och USA, två patentansökningar har lämnats in för kylapplikationen för huvud och nacke samt att vi arbetar med att förstärka vårt IPR skydd för produkten.

För ytterligare information: