BrainCool AB (publ) registrerar nytt varumärke, CoolPrevent® System, inom onkologi

BrainCool har utvecklat två applikationer, Cooral® samt CooLimb® för att motverka cytostatikainducerad oral mukosit (OM) respektive perifer neuropati.

Det nya varumärket CoolPrevent® System adresserar under samma behandling dessa två mycket allvarliga biverkningar inom cellgiftsbehandling. BrainCool kan nu erbjuda såväl separata behandlingar samt kombinerade behandlingar av OM och neuropati. Detta kommer vara av stort värde för bolaget då det skapar synergier inom både kostnader och marknadsföring/försäljning.

CoolPrevent® System integrerar dessa båda applikationer i samma CE märkta kylsystem ECU 200, som även har möjlighet att inkludera fler applikationer.

Cooral® - motverkar oral mukosit (OM) som är en allvarlig biverkan vid cellgiftsbehandling. OM innebär sårbildning och infektioner i munslemhinnan som leder till smärta, svårigheter att äta och i värsta fall till att cancerbehandlingen måste avbrytas. Nedkylning av munslemhinnan med Cooral® kan användas för att motverka OM. BrainCool fick nu i oktober sin första genombrottsorder på 5 system för distribution i Förenade Arabemiraten och Qatar.

CooLimb® – motverkar perifer neuropati som är en skada på nerver (axon, myelin) med bland annat minskad känsel i händer och fötter. Förebyggande av neuropati sker genom kontrollerad och repeterbar kylning av händer och fötter. Förekomsten är oftast högre hos de som får kombinationsbehandlingar där så många som 80% av personer som behandlas med taxaner utvecklar neuropati och av dessa utvecklar 25-30% neuropatisk smärta.

VD Martin Waleij kommenterar;

-          Vår målsättning är att vara den första produkten till marknaden och att vara ett konkurrenskraftigt alternativ till eventuellt efterföljande läkemedelsprodukter. Vi är även övertygade om att en optimal nedkylning med liten eller ingen biverkningsprofil är att föredra för patientgrupperna. Vi har sett ett behov inom sjukvården för behandling av neuropati. Idag saknas förebyggande läkemedel som kan skydda nervcellerna och värdet av en behandling som kan förebygga uppkomsten av neuropati är väldigt stort. Studier visar att både perifer neuropati och neuropatisk smärta kvarstår tre år efter avslutad behandling vilket understryker vikten och behovet av vår nyutvecklade produkt.

-          Vi ser fram emot att redan nu lansera CoolPrevent® System mot utvalda marknader 2019 med fokus på Cooral och kommer under 2020 och 2021 lansera CoolPrevent® System för både OM och Neuropati i Europa respektive USA.

Denna information är sådan information som BrainCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 november 2018.