BrainCool AB (publ) sluter avtal om produktion av katetrar till RhinoChill med SHL Group i Taiwan

BrainCool AB (publ) har ingått ett avtal med SHL Group i Taiwan (Scandinavian Health Limited) om produktion och leveranser av katetrar till BrainCools produkt RhinoChill™. SHL Group är en världsledande leverantör av olika medicintekniska produkter till läkemedelsindustrin och sjukvården.

BrainCool förvärvade produkten RhinoChill™ i en inkråmsaffär hösten 2016. RhinoChill™ är en bärbar, batteridriven och icke-invasiv produkt för snabb och tidig medicinsk kylning vid stroke och hjärtstopp. Systemet består i huvudsak av tre delar – en kateter som förs in i näshålan, ett kylsystem och ett kylmedie. Kylning sker genom att ett förångande kylmedel sprutas in i näshålan via katetern. Det flytande kylmedlet sprutas in på den övre ytan av näshålan, där den avdunstar och absorberar värme från vävnaden och därigenom kyler de lokala vävnaderna som förser hjärnan med blod.

I förvärvet av RhinoChill™ ingick ett stort lager av både kylsystem och kylmedier. Samtidigt fortsatte produktionen av katetrar vid anläggningen i San Diego under cirka sex månader för att bygga upp ett lager och inhämta kompetens kring tillverkningen. BrainCool initierade härutöver flera processer för att reducera produktionskostnaderna, däribland ett samarbete med SHL Group.

VD Martin Waleij kommenterar;

-        Vi har erhållit flera order på RhinoChill™, bland annat från samarbetspartners i Tyskland. I och med avtalet med SHL förbereder vi nu för ökade volymer av RhinoChill™. Vi har sett ett stort intresse för produkten som först kommer etableras inom sjukvården och därefter inom ambulanssjukvården.

Resultatet från de kliniska prövningarna med RhinoChill™ i Princesstudien förväntas leda till inte mindre än fyra publikationer. Princesstudien bekräftade att ju tidigare man kyler, desto bättre resultat för överlevnad och neurologisk funktion. Vidare visade studien att för patienter med ventrikelflimmer (oregelbunden hjärtfrekvens) noterades en ännu större effekt med statistisk signifikans. En mycket intressant aspekt var också att om nedkylningen påbörjas innan hjärtat har återfått cirkulation, motverkas många av de skadliga processer som börjar när blodflödet kommer igång igen.

Produktion av kylsystemet och ett system för fyllning av kylmedium i flaskor till RhinoChill™ sker i BrainCools egen regi.

Denna information är sådan information som BrainCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 februari 2019.