BrainCool AB (publ) tar ny order för Cooral® System

BrainCool AB (publ) har erhållit ytterligare en order för Cooral® System. Ordern, som omfattar fyra system med ett ordervärde på 0,4 mkr har lagts av Provincial Medical Supplies Ltd för distribution i Kanada.

-          Intresset för våra produkter för förebyggande av oral mukosit och neuropati är stort på flera fronter och vi startar redan nu en första marknadslansering i Nordamerika, i form av ordern i Kanada för applikationen för att förebygga oral mukosit, säger BrainCools VD Martin Waleij.

Cooral® System motverkar oral mukosit (OM) som är en allvarlig biverkan vid kemoterapi. OM innebär sårbildning och infektioner i munslemhinnan som leder till smärta, svårigheter att äta och i värsta fall till att cancerbehandlingen måste avbrytas. Nedkylning av munslemhinnan med Cooral® System kan användas för at motverka OM.

Marknadsgodkännande av Cooral® System i Kanada baseras på det europeiska systemet och är endast en adminstrativ process vilket förväntas vara slutfört inom det första kvartalet 2019.

Cooral® System ingår i bolagets affärsområde Pain Management. Cooral® System har en så kalled Expedited Access Pathway (EAP) inklusive ”priority review” från FDA, vilket bekräftar att FDA betraktar Cooral® som en ”break-through technology for an unmet medical need”. Strategin inom affärsområdet är att identifiera områden med tydliga medicinska behov med ”unmet medical need”, där bolaget kan erbjuda ett alternativ till läkemedelsprojekt som har en lång väg till marknaden med höga utvecklingskostnader och kostnad per patient samt ofta med ett antal biverkningar.

I affärsområdet ingår även behandling för att motverka neuropati. Neuropati är en skada på nerver med bland annat minskad känsel i händer och fötter som kan uppträda vid cancerbehandling. Förebyggande av neuropati sker genom kontrollerad och repeterbar kylning av händer och fötter.

BrainCools marknadsplan är att lansera den redan CE-märkta produkten Cooral® System för att förebygga oral mukosit under 2019 i Europa och att under 2019 inlämna en ansökan till FDA för marknadsgodkännande i USA med avsikt att marknadslansera 2020.

Under 2020 kommer produkterbjudandet i Europa utökas med applikationen för att förebygga neuropati samt en kombinationsbehandling av både OM och neuropati. Produkterbjudandet för att förebygga neuropati planeras lanseras i USA under 2021.

VD Martin Waleij kommenterar;

-          Under 2019 kommer onkologiområdet bli en större del av BrainCools verksamhet med tanke på det stora intresset och den goda potentialen för produkterna.

Denna information är sådan information som BrainCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 december 2018.