BrainCool AB offentliggör tidplan för NHS klinisk studie migrän  i England samt presentation migrän studier vid vetenskapligt möte.

Dr. Jitka Vanderpol, prövningsledare för den första kliniska migränstudien CoolHead 1 med RhinoChill samt den nyligen godkända multicenterstudien The BrainCool Migraine trial i Storbritannien,  presenterade sin forskning  ”Intranasal Cooling for Migraine ” vid det vetenskapliga hypotermimötet, 7th Annual Therapeutic Hypothermia and Temperature Management, Chilling on the beach, 16 -17 mars i Miami, USA.

Intresset stort för hypotermi som behandling av migrän
Chilling on the beach är en viktig akademisk- och branschkonferens inom hypotermi, och samlar varje år ett stort antal Key Opinion Leaders inom medicinsk kylning. Inbjudan av Dr Vanderpol är en tydlig indikation på det stora vetenskapliga intresset inom hypotermiforskning för migrän och för nya lovande behandlingsmetoder för migrän i USA.

Tidplan för rekrytering av antalet patienter

Förutom att intresset för deltagande i studien är stort, kommer parterna dra nytta av att en tidigare initierad men avbruten klinisk studie ( med anledning av inkråms försäljningen av produkten Rhinochill  från den tidigare ägaren till BrainCool AB, CoolHead 2 ) har ett stort antal patienter förberedda att ingå i studien. Målsättningen är att samtliga patienter skall rekryteras inom ett år.

VD Martin Waleij kommenterar;

I det nya affärsområdet migrän inom BrainCool drar vi nytta av ett antal synergier från förvärvet av Benechills verksamhet och huvudprodukten RhinoChill, som tidigare testats med gott resultat för behandling av migränpatienter.

Huvudskälet till förvärvet är ett antal synergier mellan Rhinochill och BrainCool System inom hjärnkylning, vilket skapar ett antal unika konkurrensfördelar som vi för närvarande utvärderar i en nära dialog med ett antal kliniker.

Sedan förvärvet har vi genomfört ett antal tekniska och strategiska förändringar i den kliniska utvecklingsplanen för att ytterligare optimera förutsättningarna för framgång i migränprojektet. Bland annat kommer en bättre anpassad och mer tolererbar kateter att användas vid studierna i Nederländerna och England, jämfört med den första publicerade studien CoolHead 1.

Vår strategi är att genomföra studier i både sjukhusmiljö och hemsjukvård med olika patientgrupper för att skapa ett brett marknadsunderlag för flera segment (sjukhus och hemsjukvård) inom ett flertal patientgrupper.

I den engelska studien, som är en industrifinansierad studie; har vi en tydlig målsättning att den första patienten skall inkluderas i april och att studien skall rekrytera samtliga patienter inom 12 månader från den första inkluderade patienten. Naturligtvis är det en stor fördel att vi tar med oss ett stort antal ”screenade” patienter från ett tidigare projekt, vilka samtlgia visat intresse för att delta i vår kliniska studie.

Även studien i Nederländerna , som är en akademisk finansierad studie, inriktar sig på att första patienten skall inkluderas under april.  Vi har dock inte rätt att kommunicera målbilden för tiden för rekryteringen av det totala antalet patienter men vi kommer noga följa utvecklingen och har ett stort intresse från flera kliniker som vill delta i studien, både i Nederländerna men även internationellt.

Fungerande prototyp färdigställd
BrainCool har redan färdigställt en fungerade prototyp i form av ett mindre, kompressorbaserat kylsystem, som kommer användas i användarstudier, s.k. usability-studier inom hemsjukvård och i presentationer för samarbetspartners.

Kostnadseffektiv utvecklingsstrategi
BrainCools investeringar i utvecklingen inom migrän har hittills endast uppgått till 250.000 SEK och kostnaderna för de två internationella multicenterstudierna är i sammanhanget mycket låga ( >1000.000 SEK), kostnaden erläggs löpande per patient.

Vi har samtliga produkter för studierna i lager.

Bolagets målsättning är att driva en fortsatt kostnadseffektiv klinisk utveckling genom de pågående studierna och parallellt utvärdera möjliga samarbetspartners. Ingen separat säljorganisation för affärsområdet migrän kommer att byggas upp internt. Fortsatta förberedelser på vägen mot marknad kommer att ske genom samarbeten med aktörer som är verksamma inom området.

Den globala marknaden för läkemedel mot migrän är betydande och uppgår till flera miljarder dollar. Antalet människor som lider av migrän uppskattas till 130 miljoner globalt. Av dessa uppskattas fem procent ha kronisk och svår migrän, en grupp som även löper en högre risk för att drabbas av stroke.

För mera information:

E-post:     martin.waleij@braincool.se

Denna information är sådan information som BrainCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 mars 2017