BrainCool erhåller europeiskt patentgodkännande för RhinoChill™ System

BrainCool AB (publ) har erhållit ett patentgodkännande från det europeiska patentverket (EPO) för produkten RhinoChill™ System.

VD Martin Waleij kommenterar;

-          Vi välkomnar patentgodkännandet och ser det som en stor och viktig framgång. Vi bedömer att RhinoChill™ har en betydande potential på den europeiska marknaden.

BrainCool har efter förvärvet av RhinoChill™ hösten 2016 slutfört de kliniska prövningarna inom ramen för Princess-studien och genomfört ett antal affärsintegrationsprojekt samt en analys av nya patentansökningar. Vid förvärvet hade RhinoChill™ System ett mycket starkt patentskydd i USA men den europeiska processen för motsvarande skydd var eftersatt. Efter ett omfattande arbete har nu ett patentgodkännande erhållits från EPO.

BrainCool kunde under hösten 2018 redovisa resultat från Princess-studien som handlade om tidig nedkylning redan i ambulans och vid akutintag av patienter som drabbats av hjärtstopp med bolagets produkt RhinoChill™. Princesstudien är den första studien på patienter som bekräftar att ju tidigare man kyler, desto bättre resultat för överlevnad och neurologisk funktion. Vidare visade studien att för patienter med ventrikelflimmer (oregelbunden hjärtfrekvens) noterades en ännu större effekt, med statistisk signifikans.

Princess-studien har rönt stor uppmärksamhet och väntas leda till flera publikationer. En mycket intressant aspekt var att om nedkylningen påbörjas innan hjärtat har återfått cirkulation, motverkas många av de skadliga processer som börjar när blodflödet kommer igång igen.

BrainCools mål är att etablera produkten i Europa inom både sjukhus och ambulanssjukvård. Under 2019 ligger fokus på att lansera produkten i Tyskland som är den största och viktigaste marknaden i Europa. Den långsiktiga strategin är att etablera RhinoChill™ som en standardprodukt för kylning i tidigt skede, redan i ambulans och/eller vid ankomst till akutintag, för att sedan övergå till behandling med bolagets produkt BrainCool™s System på intensivvårdsavdelningen.

Denna information är sådan information som BrainCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 januari 2019.