BrainCool startar en utvärdering av bolagets produkt Cooral System mot oral mukosit i ett samarbete med en ledande NHS Trust i London.

Braincool AB (publ) kommer att under det första kvartalet 2017 starta en internationell produktutvärdering av Cooral System som utvecklats för att motverkar oral mukosit (OM), vilket är ett stort problem för flertalet patienter som genomgår behandling av cancer. Utvärderingen kommer att göras tillsammans med Imperial College som är en ledande klinik inom National Health Service (NHS) i Storbritannien. Den offentliga sjukvården i Storbritannien drivs av NHS, National Health Service. Inom NHS verkar regionala sjukvårdsstiftelser, Trusts, och utvärderingen kommer utföras på en klinik inom Imperial College, produktutvärderingen omfattar ca 10 – 20 patienter, och renderar inga kostnader för bolaget.

Projektet är bolagets första internationella utvärdering av Cooral System. Den är av strategiskt intresse då NHS i Storbritannien inte längre tillåter tillämpningen med iskylning vid OM på grund av infektionsproblem.

-       Utvärderingen är en viktig del i vår förberedande marknadslansering. Även om det vetenskapligt är viktigt att göra jämförelser med iskylning, som har den hittills bästa evidensen för effekt, kommer denna produktutvärdering att visa att vårt system är mer patientsäkert och ur infektionssynpunkt än behandling med is, säger Martin Waleij, VD för BrainCool AB.

Storbritannien är ett av de få – ett tiotal - länder i världen som har tillräckligt hög vattenkvalitet för att använda is i munhålan hos dessa mycket infektionskänsliga patienter. NHS väljer ändå att inte använda iskylning beroende på infektionsriskerna. Det visar att iskylning i länder med godkänt vatten inte alltid är praktiskt eller kliniskt tillämpbar. En av fördelarna med BrainCools produkt, Cooral System, är att det cirkulerande vattnet aldrig kommer i direkt kontakt med munslemhinnan.

Oral Mukosit kan drabba patienter som behandlas med cellgifter eller strålning. Kännetecknande för OM är omfattande sårbildningar i munslemhinnan som kan leda till att behandling måste ändras eller avbrytas. Nedkylning av munhålan kan användas för att motverka OM.

Braincool erhöll i april i år ett så kallat Expedited Access Pathway Program (EAP) inklusive priority review från den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA. Det bekräftar att FDA betraktar Cooral som en "break-through technology for an unmet medical need". Utvärderingen tillsammans med Imperial College är inte en formell studie men den är av stor betydelse för företaget som referens, inte bara för den brittiska marknaden utan även internationellt.

Resultat från studien beräknas kunna presenteras vid en onkologikonferens i november 2017 i Storbritannien.

-       Vi har rönt ett mycket stort intresse för Cooral System som för närvarande genomgår kliniska prövningar med fyra svenska universitetssjukhus. Vi är medvetna om att ett antal läkemedelsprojekt i fas 2 för behandling av OM, även har erhållit s.k. fast track, för respektive projekt men vår lösning är den enda som, förutom is, angriper problemet innan det inträffar och har inte bara en lindrande effekt, vilket vid positiva utfall av våra studier skapar stora hälsoekonomiska vinster . säger Martin Waleij.

Martin Waleij – VD BrainCool AB (publ)
Telefon: 0733 -93 70 76
E-post:   martin.waleij@braincool.se