BrainCools produkt Cooral System erhåller formgivningsskydd (”design patent”) i Japan

BrainCool AB (publ), ett medicinteknikföretag inriktat på medicinsk kylning, meddelar att det japanska patentverket har utfärdat ett ”statement of grant protection” (Japan Patent Office Registration Number: 1580663) för ett ”design patent” (motsvarande formgivningsskydd på svenska) för produkten Cooral System. Produkten har sedan tidigare formgivningsskydd inom EU.

Produkten erhöll patentgodkännande i Sverige rekordsnabbt och är nu inne in en internationell fas av immaterialrättsligt skydd, där nyhetsgranskningar har visat på både nyhetsvärde och teknikhöjd.

Godkännandet i Japan är en förstärkning av skyddet för produkten Cooral System- för att motverka oral mukosit vid cancerbehandling.

Denna information är sådan information som BrainCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 september 2017.