Delårsrapport för perioden januari – september 2017

VD Martin Waleijs kommentar:

BrainCool har tagit flera strategiska grepp som lägger fast inriktningen kommande år. Vi har renodlat koncernen genom att bilda två prioriterade affärsområden, Brain Cooling och Pain Management. Vi startar ett eget dotterbolag på den viktiga USA-marknaden. Vi har förstärkt organisationen med nyckelrekryteringar i USA och Tyskland. Strategin backas upp av ett finansieringsavtal om upp till 100 mkr.

Samtidigt har BrainCool nått flera milstolpar i den löpande verksamheten. Under perioden har bolaget erhållit ytterligare patent och formgivningsskydd för bolagets produktportfölj. Inom onkologi och migrän bedriver bolaget två kliniska studier som kommer utgöra kliniskt underlag för en kommande lansering inom respektive marknad. Intresset för projekten har varit stort både vetenskapligt och från patienter. På den japanska marknaden har under inledningen av det fjärde kvartalet ytterligare tester genomförts och inlämnats till PMDA (japanska läkemdelsverket) avseende produkten BrainCool™ System. Detta för att påvisa likheter med ”predicate device” som används som grund för marknadsgodkännande i Japan. Processen påminner om den regulatoriska processen i USA och Australien och vi bedömer att produkten kommer erhålla marknadsgodkännande, även om det är svårt bedöma tidshorisonten i regulatoriska processer, framförallt i Japan.

Affärsområde Braincooling kommer att fokusera på BrainCool™ System och RhinoChill™ som nu går in i en kommersialiseringsfas. Affärsområde Pain Management fokuserar på produkterna Cooral System inom onkologi och Coolhead inom migrän. Idrottsmedicin med produkten PolarCap® bedrivs i ett eget dotterbolag som på sikt avses blir självständigt.

På den viktiga tyska marknaden har ett samarbete etablerats med en väsentlig opinionsledare i syfte att genomföra en fallserie på fyrtio patienter för att snabbt skapa ett underlag för en egen publikation för produkten, BrainCool™ System. Bolagets huvudstrategi för marknaderna i Europa är att etablera en egen direktförsäljning samt service på de nordiska och tyska marknaderna. Distributörer har etablerats på några marknader i Mellanöstern, där den saudiarabiska marknaden bedöms ha mest potential på lång sikt.

I USA har organisationen förstärkts med rekryteringen av en ny Vice President Global Sales and Marketing och ett dotterbolag, BrainCool Inc, har etablerats för satsningen på USA- marknaden.

Vidare har ett avtal tecknats om en finansiering upp till 100 miljoner SEK. Med finansieringen tryggad har bolaget säkerställt de medel som krävs för att genomföra strategin att bygga upp två starka affärsområden, Brain Cooling och Pain Management.

Kapitaltillskotten kommer att användas för att etablera en försäljning och förstärka produktionsprocesserna inom affärsområdet Brain Cooling i både USA och Europa, samt generera ytterligare klinisk data för att stärka våra produkters konkurrenskraft inom hjärtstillestånd, trauma och stroke.

Finansiella kommentarer

BrainCool AB (publ), med det helägda dotterbolaget PolarCool AB, redovisas från och med januari 2017 som en koncern. Verksamheten för idrottsmedicin har överförts till PolarCool AB. BrainCools upparbetade utvecklingskostnader och varulager avseende idrottsmedicin har överlåtits till dotterbolaget. BrainCool AB har per den 30 september 2017 en fordran om 3,6 mkr på PolarCool AB.

Koncernens immateriella tillgångar är främst fördelade på fem projekt enligt följande: BrainCool Stroke 12,7 mkr, BrainCool Hjärtstillestånd 9,4 mkr, Oral Mukosit 7,8 mkr, Idrottsmedicin 3,5 mkr, samt Migrän 0,9 mkr. Förvärvskalkylen av Benechill visar immateriella tillgångar bestående av patenträttigheter om cirka 12 mkr, varav 8 mkr avser RhinoChill™ med inriktning på hjärnkylning och 4 mkr för behandling av migrän.

Periodens rörelseintäkter uppgick till 3 mkr (2,6) och resultatet för niomånadersperioden uppgår till -16,8 mkr (-8,8 mkr). Intäkterna ökade med 17 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Under andra och tredje kvartalet 2017 har rörelsekostnaderna fortsatt minskats, vilket medför att periodens resultat har utvecklas bättre sedan första kvartalet. Under det tredje kvartalet minskade rörelsekostnaderna med 10 procent jämfört med andra kvartalet.

Koncernens varulager uppgick vid periodens utgång till 10,3 mkr (10) och likvida medel till 14 mkr (4,5).

Koncernens eget kapital vid periodens utgång, exklusive periodens resultat, var 89 mkr. Motsvarande belopp föregående år var 60 mkr.

Koncernens kortfristiga skulder har vid periodens utgång minskats med 21 mkr jämfört med andra kvartalets utgång.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2017

• BrainCool erhåller genombrottsorder från Mellanöstern, och fördjupar samarbete med partners i regionen.
  • BrainCool erhåller patent i USA avseende RhinoChill™.
  • Cooral System erhåller formgivningsskydd i Japan.
  • BrainCool knyter till sig ledande tysk forskare och förstärker satsningen på den tyska marknaden.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• BrainCool säkrar finansiering om upp till 100 MSEK genom ett avtal med L1/Europe Offering, i form av en konvertibelfinansiering med tillhörande teckningsoptioner.
  • BrainCool etablerar en ny organisation och startar ett dotterbolag i USA samt anställer en ny Vice President Global Sales and Marketing.
  • BrainCool erhåller 2 MSEK i statligt bidrag från Vinnova, avseende projekt inom migrän. Bidraget är ett kvitto på potentialen i BrainCools migränprodukt.
  • BrainCool inleder samarbete med distributionspartner i Turkiet.

Framtidsutsikter

BrainCool har renodlat verksamheten med fokus på två affärsområden – Brain Cooling och Pain Management. Det första området är nu inne i en lanseringsfas parallellt med fortsatt deltagande i flera stora internationella hypotermistudier vars utfall kommer påverka marknaden. Med den genomförda kapitaliseringen har bolaget säkerställt de finansiella medel som krävs för att genomföra strategin att bygga upp två starka affärsområden, Brain Cooling och Pain Management. Bolaget har en uttalad strategi att fortsatt utnyttja kliniska och tekniska synergier för att identifiera nya områden för medicinsk kylning med tydliga medicinska behov, inom bolagets två affärsområden.

Information om verksamheten

BrainCool AB (publ) är ett innovativt medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer ledande medicinska kylningssystem för indikationer och områden med betydande medicinska mervärden inom sjukvården. Bolaget fokuserar på två affärsområden, Brain Cooling och Pain Management.

BrainCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Aktietorget.

Redovisningsprinciper

Rapporten är upprättad i enlighet med årsredovisningslagen och BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Redovisningsprinciperna är oförändrade jämfört med föregående år. Koncernen tillämpar aktiveringsmodellen, vilket innebär att utgifter för utveckling aktiveras som tillgångar i balansräkningen.

Anställda

Antalet anställda i bolaget uppgick per 30 september 2017 till tolv (12), varav nio (9) heltidstjänster.

Aktien

Aktien i BrainCool AB (publ) noterades på Aktietorget den 7 maj 2014. Antalet aktier i bolaget uppgick per den 30 september 2017 till 33 173 888. Det finns ett aktieslag (stamaktien) och varje aktie medför lika rätt till andel av bolagets tillgångar och resultat samt berättigar till en (1) röst på bolagsstämman.

Kommande rapporter

Bokslutskommuniké för 2017                2018-02-16

Årsredovisning 2017                             2018-03-09

Delårsrapport 1, 2018                           2018-05-09

Granskning av räkenskaperna

Delårsrapporten har inte granskats av bolagets revisor.

Lund 2017-11-23

BrainCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Aktietorget.