• Brandon/

Ledningen på Brandon förvärvar bolaget – planerar dubbla omsättningen med fokus på kärnverksamheten

Report this content

Brandon, Sveriges ledande bolag inom Brand Merchandise, har fått nya ägare. Delar av Brandons ledning, Per Hellberg (CEO) och Magnus Sandebert (CFO) förvärvar nu bolaget från PUMA SE som ägt Brandon sedan 2009. De nya ägarna har ett tydligt fokus med ägandet; att fokusera på kärnverksamheten och att inom fem år dubbla omsättningen.

– Vi är mycket glada över att den här affären gick igenom. Vi tror starkt på Brandon och alla våra anställda och nu kan vi åter igen fokusera på vår kärnverksamhet och med den växa i Norden och Europa. Vi har varit i branschen sedan 1992 och vi har hela tiden utvecklats för att möta våra kunders behov. Det här är en naturlig utveckling där vi nu ska fortsätta att expandera som ett svenskt privatägt företag, säger Per Hellberg, CEO på Brandon.

PUMA kommer fortsätta att vara en av Brandons stora kunder. Det är PUMA:s nya strategi att ytterligare fokusera på sitt eget varumärke som gjort den här försäljningen möjlig. I och med detta kan både PUMA och Brandon öka sitt fokus på det som de är bäst på. Alla leverantörer och kontakter som PUMA har tillfört bolaget under sitt ägande behålls i Brandon. Dessutom kommer Brandon att fortsätta och utveckla det redan starka miljöarbete som PUMA intensifierade i bolaget.
– Det har varit viktiga och utvecklande år under PUMA:s styre. Inte minst arbetet inom miljö och CSR frågor som vi fått ta del av. Detta ska vi naturligtvis fortsätta med och utveckla ytterligare. Det leverantörsnätverk som vi arbetat upp kommer vi ha kvar och nu när vi är tillbaka som ett ägarlett företag kan vi utnyttja vår flexibilitet och samtidigt vara trygga med att vi har en långsiktig finansiell stabilitet genom en kombination av PUMA och bankfinansiering, säger Per Hellberg.

Brandon kommer fortsätta att leverera hela kedjan från idé och design till försäljning och distribution av färdiga produkter. Detta erbjuder bolaget till ett flertal globala företag och varumärken. Allt från unika designade produkter till hela varumärkesbyggande kollektioner. För att klara det krävs en stor kompetens och erfarenhet.
– Vi har en fantastisk personalstyrka och med vår expansion kommer vi behöva fortsätta att anställa framöver, säger Per Hellberg.

För mer information, vänligen kontakta:
Per Hellberg CEO på Brandon, tfn +46 (0)706 20 20 00
Magnus Sandebert CFO på Brandon, tfn +46 705 82 66 95
Bilder för fri publikation: Anders Ekhammar, tfn +46 (0)707 46 25 79
www.brandoncompany.com

Brandon, med huvudkontor i Göteborg samt verksamhet i Stockholm och Shanghai, har haft förmånen att arbeta med många stora internationella varumärken under mer än 20 år. Detta har gjort att bolaget kunnat bygga upp en gedigen branschkunskap. Under 2011 utökade Brandon sitt erbjudande med Retail Support-konceptet. Alla kunder drar nytta av Brandons operativa färdigheter, med e-handel, lager, logistik och distribution. Brandon omsatte 2015 cirka 350 miljoner kronor med ett 40-tal anställda.