Semestra med brandvarnare

– Se till att du inte sover i utrymmen som saknar brandvarnare. Det gäller inte minst i sommarstugor, husvagnar och båtar. Brandvarnaren kan göra skillnaden mellan en incident och en tragisk olycka, säger Peter Svensson, brandingenjör på Brandskyddsföreningen.

Under sommaren är det många som besöker släkt och vänner och övernattar i utrymmen som inte vanligtvis används som sovutrymmen. – Det är inte ovanligt att man som gäst övernattar i till exempel någon gäststuga eller på vinden på någons landställe. Även om det är tillfälligt ska det finnas brandvarnare i eller i anslutning till det rum man sover i. Självklart är det avgörande att brandvarnaren fungerar. För att ta reda på det kan man hålla ett nysläckt ljus under den. Tjuter brandvarnaren inte då behöver man byta batteri eller så är den trasig. En brandvarnare har en livslängd på cirka tio år. Sedan ska den bytas ut, säger Peter Svensson – För den som är ute och reser finns det också resebrandvarnare man kan köpa och ta med sig. För hemmabruk rekommenderar vi dock nätanslutna brandvarnare, säger Peter Svensson. – Vi vill också rekommendera att man har handbrandsläckare både hemma och på landet och naturligtvis i båten eller husvagnen, avslutar Peter Svensson. Brandskyddsföreningens Goda råd-blad om brandvarnare bifogas med pressmeddelandet.

Taggar:

Om oss

Brandskyddsföreningen är en allmännyttig ideell förening som arbetar för ett brandsäkrare Sverige. Brandskyddsföreningen är ett ledande kunskapscentrum som ökar framtidens brandsäkerhet och minskar samhällets skadekostnader. Brandskyddsföreningen driver affärsverksamhet inom bland annat utbildning, förlag, restvärderäddning, brand- och säkerhetscertifiering samt brandforskning.